Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
StigH

Riktigt vårtecken

Rekommendera Poster

Just nu klockan 1835 ser jag den första segelbåten för året. Den kommer kryssande i svag N-lig vind nerifrån Grundsundshållet.26.gif\

Orättvist... jag kommer inte i sjön förrän tisdag.15.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte förrän tisdag ???
Då kan du skatta dig lycklig! Sjösättningen till påskhelgen är i princip inställd, rapporter från bygden säger att hemmaviken i Vänern har 50 cm is just nu !!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Härligt , fler possitiva vibbar tack.Det behövs nu.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni kan väl segla året om?! Här på ostkusten tar det ju liksom stopp för det mesta fram på vintern.

Bild: MS 20-bojen ska i sjön-05. I år lär inte detta gå att upprepa, isen är fortfarande gångbar, men passa upp för strömdragen!!!

post-1968-1394234596,77_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst kan vi det oftast, åtminstone här längst ute, men inne i Gullmarsfjorden t.ex ligger isen varje vinter.

Ändå är det inte så många som seglar. Det är kallt på västkusten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kallt kan vi nog ha här på insidan åxå, men ja har stor respekt för Er öppna å tuffa kust.

En gång på 70-talet skulle ja hjälpa en bekants bekant att segla en stjärnbåtslinande farkost från Lysekilstrakten neråt Tjörn. Väl ombord å ute bland de kala kobbarna gick det upp för mig att det var jag som förde befälet å den nyblivna båtägaren var en tafatt och oerfaren gast!

Vi hade god undanvind och det gick till en början bra att navigera i farleden, och aktuella sjökort fanns till hands. Men vinden ökade sakta men säkert och det började bli lite pirrigt att ha ansvaret för det mesta, speciellt som gastens ansiktsfärg började skifta i grönt! 

Väl framme vid slutmålet gav jag båtägaren skarpa order om att bistå mig vid bryggtagningen. Ingen höjdare i lånad båt, frisk undanvind å tätt mellan båtar å bryggor. Men hon var effektiv på rodret så med en snabb och tvär lovning upp i vind borde det funka. Och det gjorde det, förutom att rodret hoppade av! 

Det visade sig att de undre roderbeslagen var nerrostade till tunna flarn! Och båten var vid en närmare besiktning i mycket dåligt skick, under den vackert målade ytan.

Lärdom: lita inte på andras utsagor kolla själv!!

PS min bekant fick sig en rejäl skrapa för hans intygande om båtägarens goda seglingkunskaper DS

Bild: Arkivis assisterad av skeppshunden Tösa.

post-1968-1394234596,8748_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6.gif\ Jag har inte ens en båtplats som det ser ut nu! Skulle vara överlycklig om jag fick i båten även sista maj!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer ett litet vårtecken från Helsingborg. Bilden tagen idag 1:a Maj -06. Någon har pyntat i fontänen för att välkomna våren.26.gif\

post-15276-1394234596,9346_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Här i Sthlm,här är det bara 1 April.10.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Segla nu... Jag har inte ens börjat slipa på båten än.. Får jobba mindre *S*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu e jag slut har just avlutat dagen efteren heldag med slippapper och och lackat scandäcket på styrbordsida . imorgon blir det slipning av järnkölen.

och dessutom byggt upp en tältställning över för regn skydd och dagg den dagen jag ska lacka nästa helg.

post-13808-1394234597,0621_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visst blev det. om tre veckor då doppas hon tre veckor senare än planerat.

post-13808-1394234597,1762_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grann båt har du..

Min kusin hade något liknande, fast klinkbyggd. Byggd på Orust 1960-talet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

`hej stig . du skrev att din kusin hade en liknande båt. vaad jag vet så är denna och två till byggda samtidigt men de två andra var byggda på dragsmark.

med segelbetäckningar chr 2, chr 3. är det någon av de som din kusin ägde. de som beställde de båtarna efterlyser dessa två.

tror mig vara säker på att det är någon av de båtarna och att inte det finns andra som är byggda i början av 60 talet(61) kan vara vindö 30 eller 28 men då i mitten av 60 som din kusin hade efter forska gärna lite där. namnen kan vara skärlek eller ckluck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack föresten.7.gif\

klink sa du ju..............ja ja man måste ju kunna läsa för att förstå hehehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänkte att bågon måste veta nåt om de andra två ....men det verkar vara hopplöst. min har full historia så där får det vara bra .

ett annat vår tecken är lackfläckarna på kläderna och slipdamm . yeha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill bara ala om att måsjävlarna har kommit upp till fjällvärden5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hörde kanadagäss idag, tämligen fult T-fords-biltuts-ljud, som susade förbi i snögloppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sista hoppet står nu till fågelinfluensan ... hoppas den tar all jävla måsar på kobben utanför stugan 5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan, man är ju tydligen lite före i tiden. Det kändes som första Maj! He-he. 14.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja, med den farten är det snart höst 10.gif\

Angående måsarna, så tycker jag att i Mars när dom kommer.Då njuter jag av det liv dom för,sedan lessnar jag på dom i Juni.

J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående måsar o trutar.

Inte kan man väl tänka sig ett båtliv utan deras skönsång/skrän?

I morgon skall jag sjösätta.1.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu har jag första knip paret utan för mitt fönster.dom inspekterar min holk som jag satte upp i höstas.mvh rillez

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag må säga det att det är skönt att man har haft båten liggandes i, i vinter. slippa all blötläggning och sånt :-)

post-1122-1394234599,434_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

o nu är hägrarna här brukar vara en 12 16 st här till förtret för den lokale fiskodlaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ligger den där..Jag ser masten från vardagsrummet....smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...