Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
johannes

garmin 172 kontra 172c

Rekommendera Poster

Hej undrar vad det är för skillnad på Garmins plottrar 172 och 172c  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 172 har skärm med gråskala och 172c har färgskärm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är 172c en bra plotter eller finns det bättre pris/funktion modeller

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

Garmin 172C är nog bland de mest prisvärda. Den har hängt med några år nu men är fortfarande mycket bra. En av de större båttidningarna har den som referensskärm när de testar navigatorer i den klassen. Enda som jag regerade på när jag kollade in en 172C in båtaffär en gång var att det var lite smått att se på skärmen, den har visserligen bra upplösning men själva bildfönstret är inte så jättestort.

Har själv en Raymarine 435i som är hyfsad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är det någon som har erfarenhet av att köpa från USA? Det skall ju vara betydligt billigare men jag funderar på om man kan ladda i rätt sjökort och om det kan vara annat att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Garmin 178C med externa givare ifrån www.gpsdiscount.com för en vecka sedan. Den kostade cirka 4400 SEK inklusive frakt. I sverige kostar den cirka 8000 SEK. På fraktsedeln hade firman bara skrivit upp halva värdet och det gör det ju lite roligare att betala tull. Sjökort köper jag här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som avgjorde för min del var närheten till service/garanti.

Den (Garmin 172ci) kostade 6600:- inkl standardtillbehör och sjökort Trelleborg till Södertälje.

Jag har några bekanta som haft strul med sina plottrar, men de har alltid ställt upp bra i butiken, tom lånat ut ersättnings plottrar under tiden de har reparerat eller bytt ut den gamla

Visst hade det gått att komma undan lite billigare, det här känns dock bättre och det är väl också värt en del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej, kan det vara att Ci har intern antenn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...