podborski 0 Postad 30 Mars , 2006 Har någon tips om en ljustark 10 eller 12 tums TFT skärm med bra upplösning.Tänkte montera denna fast i panelen samt koppla in till pc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivansen 0 Postad 30 Mars , 2006 Ett problem du kommer stöta på är att hur ljusstark än skärmen är kommer den inte synas nämnvärt i solljus om det är en vanlig datorskärm du menar. Solen är i sammanhanget en oerhört kraftfull ljuskälla och får din skärms bakrundsbelysning att framstå som ett flämtande stearinljus. Det du behöver är en skärm som är \transreflective\, dvs att den både är transmittiv och reflekterande. Den reflekterar alltså infallande (sol)ljus. Dessa skärmar har ett extra lager i uppbyggnaden med reflekterande egenskaper. De flesta fasta kartplottrar har denna typ av skärm. När det gäller fristående skärmar så är det betydligt mer ovanligt, men visst finns det. Det är dock en egenskap som gör skärmarna betydligt dyrare, delvis för att det är en kostsammare tillverkningsmetod, delvis för att marknaden är mindre än för vanliga datorskärmar för kontorsmiljö. Kort sagt, leta efter egenskaper som \transreflective\ eller liknande svenska termer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 31 Mars , 2006 Haver en vanlig 17 TFT skärm AOC fungerar bra även då solen lyser på den. Kör den direkt på båtens 12 volt. Lika viktigt att den är läsbar på dagen, är att den är svart på natten. På många TFT skärmar går det inte att ställa ner bakgrundsljuset. Skalet runt skärmen har jag lackerat om med matt svart färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
podborski 0 Postad 31 Mars , 2006 tack för tipset!H.stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 31 Mars , 2006 Skärmarna är säkert bra. Men priserna, jag har inte lust att läggatill minst 10000 Skr för dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 31 Mars , 2006 Man kan ju (om utrymme finns) även skapa lite artificiellt mörker runt skärmen genom att rama in den med en typ tullkeps som går runt 3 sidor på skärmen, mest upptill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
podborski 0 Postad 1 April , 2006 Hur tror du att med denna skärms upplösning 800*600 funkar ihop med fugawi 3 jag tror att jag med laptopen kör 1280*1040 idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesh 0 Postad 28 Maj , 2006 Kolla www.hmtnordic.se och deras skärm HMT-1000-12. Kanske kan vara nåt? Hälsningar Claes Hellman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 28 Maj , 2006 Inga problem med Fugawi3 i upplösning 800x600, kör det själv /Stickan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser