Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Thomaz

Batteriladdning igen + Elverk

Rekommendera Poster


Jag står inför ett val och behöver råd eller egentligen medhåll...(!!??!)

Har 2 batteribankar, en med ett batteri på 110ah och en med 2 batterier på totalt 230ah. (om de nu är helt friska förstås - skall mäta upp)

Nu tänker jag montera en fast batteriladdare.

Om man tittar i Watskikatalogen finns den QuickLaddare på 30 ampere för 3 utgångar till det facila priset av 4995:-

Min tanke är att köpa den mindre laddaren, även den med 3 utgångar, men på 25 ampere, och i tillägg köpa ett elverk (Kipor) på 1kw. Priset för detta paket blir lägre än om man tar 30a-laddaren.

Vad är expertisens råd?..Själv lutar jag naturligtvis åt laddare elverk.

Ni som har elverk, använder ni detta något eller är det en onödig lyxpryl?

Jag har en 31fots stålbåt.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en laddare (Mastervolt) på 25A och ett elverk, det som du funderar på (Kipor)  För mig fungerar det fint då man ligger ute i flera dagar och det börjar sina i batteribanken.  igång med elverket på badbryggan, det går tyst och fint. Sedan har jag installerat en micro också, så elverket kommer väl till pass för flera saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på solceller? Bästa investeringen jag gjort!

 

Alltid fräscha batterier utan att man behöver göra ett dugg.

 

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med elverket på badbryggan var intressant.. Har funderat på just ett sånt elverk OCH att ställa det på badbryggan när man behöver använda det.. Det funkar alltså utan att det låter för j....gt i båten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror att det blir ett Kipor elverk och en 25A laddare även om jag får bära med mig vanlig bensin (har diesel i båten) men det får gå.

Hoppas det inte låter för mycket men då får man väl bära upp det en bit i skogen.

Tacksam för mer tips om elverksanvändning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt ett kipor elverk 1 kw eller 950 w exakt fungerar bra men bensinpåfyllningskorken är urdålig alldeles för klena gängor.skall försöka få det fixat på garanti eller kanske den skall vara så dålig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag bor på båten från april till oktober så bekvämlighet prioriteras.  Mestadels har jag tillgång till landström, men ligger jag ute en längre tid så är 230 Volt VÄLDIGT skönt att ha med sig.  Man vågar slösa med belysning, tv och annat.  En micro ombord förenklar.  Frukostägget är klart på 30 sekunder i en glasskål med lock på.  I höstas var vi ute en helg.  mitt i natten stoppade Wallasen och det blev skitkallt.  Då köpte jag en liten kupevärmare på 600W hos Jula som reserv.  LIgger man i en naturhamn med en massa andra båtar, blir man väl inte poppis om man kör elverket hela nätter.  Men ligger man ensam i en vik så funkar det.  Ännu bättre är det om man ställer verket en bit upp på landbacken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...