Zeeta 0 Postad 30 Mars , 2006 Något som vet vad denna motor har för optimalt varvtal ?Köpte båt med denna motor i höstas, tyvärr hade inte den förra ägaren några intruktionsböcker alls. Motorn är gammal, men går mycket fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonta 0 Postad 31 Mars , 2006 Hejsan.Optimala varvtalet på din motor borde ligga i området 5,000-5,500 rpm. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 31 Mars , 2006 Jag har haft en likadan motor på en 300kg tung sportbåt. Tyvärr saknade den varvräknare men utprovad optimal propp var 15 stigning. Toppfart ca 30 - 32 knop. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 31 Mars , 2006 Det värmer i bröstet när man får se en klenod såsom din motor. En grymt bra motor. Ok, den har några år på nacken och bör behandlas med respekt./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 31 Mars , 2006 Tack för all infoOm någon sitter å klämmer på en instruktionsbok eller liknande, helst på pdf så får ni gärna hojta till. Vill få all info jag kan suga till mig om både motor och båt (Vator 15 DL) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Mars , 2006 Vad är det för årsmodell? ser ut någonstans runt 73-76 Edit: läste inte rubriken är den verkligen en 80??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 31 Mars , 2006 enligt serienumret så skall den vara därifrån: 92727** men det kan vara felaktigt, som sagt har jag inga papper alls på motornMotorn har elstart på själva blocket, och snörstart uppe på, dock ingen nyckel eller liknande. Bara ett sk död mans grepp på reglaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 31 Mars , 2006 Motordekalerna på dina bilder stämmer till en motor tillverkad någonstans mellan -79 -81 Min var -80 och hade precis samma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 31 Mars , 2006 Själva dekalerna sitter på en plåtbit som sitter fastspänd runt själva motorn Jag kan inte gå i god för att det verkligen är en 50 hk. Jag vet ingenting, då detta är den första båt jag äger. Jag har egenligen bara ordet för säljaren vad det är. Men serienummer å allt finns kvar på själva fastsättningen. Om nån säger att detta inte stämmer med den info jag givit, hojta till om ni har nån annan info om motor / båt. mycket tacksam för all info som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 31 Mars , 2006 Grundmotorn i denna 4 cyl 50hk kom redan tidigt 70 tal (eller var det tom sent 60-tal?) om jag inte minns fel. Jag har en originalbroschyr liggandes någonstans från 1980 och där står det 32kW på 50hk modellen, dvs ca 44 hk. Mig veterligen fanns ingen mindre motor med 4 cyl än 50hk på 70- och 80-talet. Så det måste väl vara en 50hk du har i alla fall även om årsmodellen är osäker. 4 cyl modellen levde vidare ända in på 90 talet, då som 40/45 classic. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Mars , 2006 Vad har den för tändsystem? Fördelare eller separata spolar till varje cyllinder. Har den fördelare så är den äldre än 80. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 31 Mars , 2006 Där jag sitter så vet jag inte mer än att det står thunderbolt på den. Vad jag kan minnas så har jag inte sett någon fördelare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 31 Mars , 2006 Kolla upp Marinhallen, dom kanske har någon instruktionsbok till salu!http://web.telia.com/~u16602115/index.htmlBara deras logga (se bild här) är värt ett besök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 1 April , 2006 Data 50hk 4 cyl 1983: 718cc Borr/slag 65/54mm (att jämföra med 73/65mm som de andra Mercury maskinerna har från denna tid, 35, 60, 75, 90/115hk) Max varvtal 5000-5500 Tändföljd 1324 Propelleraxeleffekt 32kW Vikt 80kg med elstart men utan power trim /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 2 April , 2006 Tackar och bockar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomas92 0 Postad 2 April , 2006 hej. det finns ett inlägg som jag fått en del hjälp av.http://www.maringuiden.se/forum/;thread=74199 Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 7 April , 2006 Tack alla för svaren.Jag skickade ett mail till Mercurymarine och fick bekräftat från dom att motorn är en -81 och att det är en 50 Hk.Dom sa oxå att manuler finns att beställa från Marinshopen i Älvsjö.En annan enkel fråga för er som har en likadan motor, hur mycket växelolja går åt ungefär för en sådan här motor ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskymannen 0 Postad 7 April , 2006 2 tuber brukar ja göra över med till min 50hk,ett litet men bra o billigt tips är o sätta ett bensin filter på slangen före blåsan,ja hade en liknande motor på min förra båt o fick göra ren nålfiltren många gånger varje säsong tills ja satte dit ett filter sen behövde ja aldrig göra ren en enda gång till utan bara byta filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 7 April , 2006 Tack för ditt tips, är det bara att fylla olja till det börjar sippra ut genom påfyllnadshålet eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskymannen 0 Postad 7 April , 2006 ja o fortsätt sen en stund tills dom mesta luftbubblorna försvinner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskymannen 0 Postad 7 April , 2006 hmm du vet väl att du trycker i oljan i det nedre hålet tills det rinner ur det övre??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zeeta 0 Postad 7 April , 2006 Hade inte en aning, men ärligt, läcker det inte ut ur det undre om man försöker spruta in genom det ? Glöm inte att jag e nybörjare, köpte ju båten i höstas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
whiskymannen 0 Postad 7 April , 2006 inte mycket men det är så man gör,efter 1a tuben får du vara snabb dit med den andra,sen innan du tar bort den sista tuben så skruvar du tillbaks övre skruven igen o då läcker det knappt ut nått,lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 8 April , 2006 jag brukar att sätta tummen för nivå hålet när jag byter tub.då rinner det inte ut nånting nästan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1966 0 Postad 1 Augusti , 2020 Hej. Jag har en fråga till dej som rör något annat då jag har en likadan motor. Hur tiltar man upp motorn. Var sitter spaken? Kan hydrauliken fastnat för jag kan inte rubba den. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser