sinner 0 Postad 30 Mars , 2006 tjena jag har en 6hp johnson från början av 90 modellnr bj6balcob, serienr b004958 och försäljaren då när den köptes sa att 8hp var likadan men den här var strypt nu undrar jag vilken sorts strypning det kan vara och hur får jag den till 8hp skulle vara kul om nån hadde erfarenheter av det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 30 Mars , 2006 Hej. Jag har lagt märke till att en hel del motorserier, 4 - 5 - 6, 6 - 8 -(9,8), 9.9 - (12)- 15, är i grunden samma motor med samma slagvolym och utseende. I en del fall sitter en mindre förgasare på den minsta modellen i serien men om man kollar i specifikationerna ser man att de större motorerna (ofta) har ett varvtalsområde som ligger högre än de mindre motorerna. Eftersom de flesta motorerna nu för tiden är försedda med elektronisk varvtalsbegränsare i någon form är det kanske så enkelt att skillnaden ligger i varvtalsbegränsaren (och ev förgasarjustering). Jag har inga konkreta bevis för att det skulle vara den enda skillnaden, men jag har en stark misstanke. Sen kan man ju undra vad vitsen är med att saluföra motorer som i princip är i stort sett identiska och kalla dom för antingen 4-, 5- eller 6-hästare. Men det är väl något krämartrix för att kunna ta bättre betalt. P. S. Kolla motorspecifikationer så far du se. http://www.outboardmotor.net/motors/156.html http://www.outboardmotor.net/motors/158.html Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustinsson 0 Postad 30 Mars , 2006 Tjenare. otast har det med inställningen av tändnigen att göra. På det sättet stryper man oftast motorer. Om ni inte visste det så yamaha´ s 75 och 90 hk är exat samma motor uppe i blocket och förgasar del. enda skillnaden är hur den tänder. Om man jämför dom i i manulaen så är allt lika. även när det gäller större motorer oftast med i 175-225 klassen i många fall. Mvh Flipper 510 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sinner 0 Postad 12 April , 2006 Många snackar om en plugg i förgasaren eller i insuget som det bara ska vara att ta bort????????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser