Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
jimsson

Någon som har If Tracker / Followit (larm) ?

Rekommendera Poster

Hej
Är det någon som har installerat en If Tracker, eller followit som jag tror den heter om man inte köper den från IF. Har man båten försäkrad hos if så kan man köpa den för 3999kr och då gäller abonnemanget i 3 år.
Followit är ett positionerings larm (GPS/GSM).

Någon som har någon erfarenhet av detta larm ?
Om jag förstod rätt så startar man larmet genom att skicka ett SMS till larmet. Tycker det låter lite krångligt. 
mvh /Jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeae.....

Detta är egentligen min hemmaplan och jag skall undersöka lite mera vad detta är för produkt men jag reagerar direkt på några saker:

I priset är det oklart vad som ingår. Du betalar 100:- för aktivering av ankringsvakt men det ingick ju 30 st eller 25 beroende på var man läser.

Positionering verkar kosta 100:-, det är egentligen en ganska oviktig information var båten befinner sig just nu, det som är intessant är åt vilket håll den rör sig och med vilken hastiget och egentligen skall spårningen pågå varje minut för att den skall vara effektiv, är det då flera positioneringar som gäller så är det svindyrt. Om en positionering är aktiv tills dess att båten är upphittad, ja då är det billigt. Normal taxa är 15:-/minut.

Var finns installatören, vad tillkommer i kostnad??

Jag kan inte läsa någonstans hur Du startar övervakningen men om det är så att Du måste skicka ett SMS så verkar det vara en skapligt smart lösning, där är åtminstonde svårt för en tjuv att komma åt informationen. Det är nog på detta vis de kan fixa ankarvakten, SMS:et låser positionen i datorn och om båten rubbas så larmar det, ganska enkel operation.

Viking larmcentral är mera att likna ett servicecenter än att kalla sig larmcentral, de är dessutom inte certifierade som lamcentral vilket innebär att man göra avkall på en del saker såsom bemanning, reservdrift osv. Kanske inget att bry sig om men bra att veta.

Nåja, det var en enkel spontan tanke men som sagt jag skall undersöka lite mera om produkten som sådan.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tänkte bumpa (jag vet att den är två år gamal) denna tråd och se om någon har erfarenheter av If Tracker.

Har If försäkrnig och 20 % rabatt är ju den del deg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en ligger som skall installeras. Installation skall ingå om man hittar någon som gör det. Tycker att funktionen som den har är i teorin är bra men inte så proffsigt skött från IF. Skall börja stöta på för att få den installerad.//P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idén är lika enkel som genial ... man gömmer en mobiltelefon någonstans på båten/bilen/motorn. Tanken är ju att tjuven inte ska veta att det finns ett GPS larm så detta larm skyltar man inte med. (Risken är annars att tjuven försöker hitta mobilenheten och helt enkelt slita loss den, ta ur batteriet för då slutar allt att fungera). Skickar ett SMS med en helmig kod som aktiverar larmet. I och med detta är båten/bilen/motorn låst vi denna position. Rör sig båten från denna position går ett larm till en Larmcentral. Dom ringer upp dig och talar om exakt var båten/bilen/motorn befinner sig och med vilken hastighet den rör sig. I samarbete med larmcentralen tas belsut hur att gå vidare (polis/kustbevakning etc).

Jag har en kompis som har detta larm och är mycket nöjd. Bara att larma av & på med ett enkelt SMS som man har inlagt som en fast SMS-mall. Bara att trycka iväg SMS-mallen, behöver alltså inte skriva något nytt SMS varje gång du vill larma på eller av.

För mer info prata med Viking Sverige AB ..... klicka här ....

Mvh, Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag precis beställt IF Tracker med installation. För mig känns rabatten på försäkringspremien som huvudargument samt att det säkert kan avskräcka en och annan tjuv som förhoppningsvis kollar in grannens båt istället.

Återkommer med mina erfarenheter om installationen och funktionen inom kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...