hoppilandkalle 1 Postad 28 Mars , 2006 Tjena igen. Har ju handlat en Coronet med B20 och 100 drev. Fick fragan om det var ett 100A eller 100B drev. Okey....vad e skillnaden mellan dem. Drevet som sitter dar e kasst. Sprucket och havererad drivknut i balgen. Drevet som ligger brevid har en annorlunda knut som jag inte kan namnet pa. Det verkar som jag har ett A och ett B drev. Men vilket sitter pa och vilket ligger brevid? Kan det skilja i utvaxling mellan A och B drev? Vilket e (enligt erfarenhet) driftsakrast? Denna site besitter kunskap och erfarenhet som vida overstiger en enskild mekaniker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Mars , 2006 Utväxlingen är samma på A och B drev, jag vill minnas 1.58 (häng mig inte ifall jag mindes fel)./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 28 Mars , 2006 Hej. Om jag inte har fel så har A-drevet en drivknut som påminner om en burk och B-dervet en vanlig knut så att säga. //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 29 Mars , 2006 100B (fr.o.m. Ser.nr. PZ500000) har utväxling 1,66:1, drivknuten är en dubbel kardanknut med två vanliga knutkors, propellern sitter på en slät axel med brytpinne och det rymmer enl. boken 3,1 l motorolja SAE 10W/30 alt. 20W/40 (20W/40 finns inte idag men väl 15W/40 som är bättre). 100A tror jag har samma utväxling, drivknuten är en s.k. Zeppa-knut (ser ut som en konservburk utvändigt), propellern sitter på splines och det ska ha 2,0 l hypoidolja SAE 90 (det är väl 80W/90 som finns idag). Till 100A börjar det bli svårt med nya delar, t.ex. Zeppa-knuten, så det är i många fall begagnat som gäller. Till 100B går det nog fortfarande att få tag på det mesta. 100A och 100B passar nog på samma sköld men jag tror inte att det är samma mellanaxel i svänghjulskåpan så drivknuten passar förmodligen inte på axeln. Jag är rädd för att du måste få tag på en svänghjulskåpa med mellanaxel som passar ett 100A för att kunna byta drev, vilket i sin tur innebär att motorn måste ur... Det känns dessutom fel att byta till en äldre modell med tanke på reservdelstillgången och sedan kanske upptäcka att det är något fel även på 100A-drevet... Det enklaste är nog att byta drivknut i 100B-drevet och få hjälp att svetsa sprickorna eller byta helt och hållet till t.ex. ett 270 eller 280-drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 29 Mars , 2006 Det var rätt det var fel utväxlingen är 1.66:1 /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoppilandkalle 1 Postad 31 Mars , 2006 Stefan. Jag har axeln som ska passa pa zeppa knuten, men du e radd for att jag aven maste byta svanghjuls-skivan och kapan, stammer det? Om jag nu ska byta till ett annat drev, vilket e att foredra 250 eller 270? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 31 Mars , 2006 Det är möjligt att mellanaxeln till 100A passar i svänghjulskåpan till 100B, jag vet inte. Kan du inte hitta någon som säkert vet återstår ju bara att dra ut axeln ur kåpan och jämföra. Ska du byta till ett nyare drev så är ett 270 eller ännu hellre 280 att föredra framför 250 även om det också är bättre än både 100A & B. Oavsett vilket du får tag på, se till att det har utväxling 2,15:1 och att det är komplett med svänghjulskåpa med axel, sköld, styrarm, etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenneth_h 0 Postad 1 April , 2006 Hej jag har ett 100b drev till salu som e i bra skick pris 3500kr finns i stockholm mvh kenneth tel 070 450 83 92 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abborren 0 Postad 2 April , 2006 Jag har svänghjulskåpa å axel till 100B drev om du är intresserad. mvh Ohlsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser