Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Petey

ombyggnad av båtmotor

Rekommendera Poster


Jag har en johnson 15 hk från 76 och funderar på att byggen en styrpulpet till våran båt. Min fråga är alltså går det att bygga om motorn och hur göra man i sådana fall?

Är även intresserad av hur man bygger en styrpulpet!

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygga om? Det du behöver göra är väl bara att skaffa reglage för gas/växel och styrning. Det borde väl gå att ansluta på alla motorer. Det är möjligt att du måste skaffa fästen för reglagekablarna om det inte redan finns på motorn.

Jag såg (jag tror det var här på MG) någon som hade använt ett sopkärl av plast som form för att plasta en styrpulpet i.

Nej, jag skojar inte och resultatet såg faktiskt riktigt bra ut. Använd sökfunktionen.

Den som söker han letar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Lägg inga pengar på en 30 år gammal snurra. Styrpulpet och styrning - visst, för det är universal. Men skippa växel/gas om du inte kan fuska till det. Sitter du på aktertoften når du ju faktiskt gas och växel ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en motor utan den inringade detaljen hur gör man då ifall man vill installera teleflex styrning?

post-17585-1394234595,6637_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skulle inte kosta på det jobbet på en så gamal båtmotor.bättre att satsa dom pengarna på att byta till en nyare motor.bara reglage o kablar kostar säkert en 2000 minst.o sen alla monteringsdetaljer ,låte både dyrt o jobbigt mvh rillez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte en bygel med ett hål i frampå som det brukar?

Används även som bärhandtag, i hålet sätter man fast styrvajern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Angående styrpulpet bygget så kan du göra du göra det enkelt om du vet hur man gör när man plastar med glasfiber och plast. bygg först upp den styrpulpet du vill ha och hur den skall sitta i playwood och sen när det är färdigt å är som du tänkt dig och vill ha det .så är det bara att lägga 3-4 lager plast på det låta stelna och torka sen slipar du till om det blivit några kanter som är vassa eller liknande. Sen tar du en bara en pensel och drar på ett lager bara plast utan glasfiber så får du en fin och slät yta som är utmärkt för att måla på. angående plywooden ta helst inte vattenfast playwood eftersom den ytan är så glatt det fäster inte plasten så bra i utan vill helst lossna när de stelanat. 

 

 

lycka till med plasten. 

 

Mvh flipper 510

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...