mancruiser 0 Postad 28 Mars , 2006 jag undrar nån som vet hur lång tid det kan ta att köra en styrpulpet med 30hk sjövägen från uppsala till utö i södra skärgården? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Mars , 2006 Eftersom frågan är hypotetiskt ställd är svaret likaså. Beroende på väder, vind och andra yttre förutsättningar, teknisk prestanda samt fysiska faktorer och avståndet är någonstans mellan 110 och 120 M, bör du klara resan på två till tre dagar. /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 28 Mars , 2006 jaha,säg att det tar 4-5 timmar till sthlm,så du menar alltså 2 dgr till utö därifrån?har svårt å tro det faktiskt..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 28 Mars , 2006 Du bör ha ca 45M till stockholm, kör du det på 4-5 timmar så bör du ha 75M 8-9 timmar till att köra sedan. totalt ca 12-14 timmar läggtill ytliggare 20% för dåligt väder, behöver du tanka? plusa en timme till då. då blir det 17-18 timmar för resan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 Mja, det är ju en bit att åka. Och det är en del 7 knop fartbegränsningar på vägen. Det låter ganska jobbigt att köra allt i ett svep, då pratar vi nog start typ kl 6 och målgång sent på kvällen. Blir mera transport och uthållighetsövning och kanske inte den avkoppling som båtåkande ska vara. Om du kan övernatta i båten är ett bra etappmål Napoleonviken på Ägnö söder om Saltsjöbaden i höjd med Tyresö. Den är helt skyddad för alla vindar, en bra naturhamn och ligger ungefär halvvägs. Men det det finns ingenstans att slå upp tält på land, vad jag har sett. (Eller boka Grand Hotel i Saltis, ta en drink i baren innan läggdags. :-) Glöm inte bränslet; om det är sant med ca 120 distans så lär du göra av med en 100 liter. Men det går att tanka i Saltsjöbaden och Dalarö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 Om du bara ska ha iväg båteländet till Utö skulle jag hyra en båttrailer på en mack och dra ner den med bil till Årsta Havsbad och köra över till Utö därifrån. Disclaimer: Jag har inte lagt i båt i Årsta Havsbad, vet inte om det finns någon öppen ramp. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 28 Mars , 2006 har funderat på det oxå,men då måste jag ju köra tillbaka trailern.det blir många tråkiga mil i bilen istället för måna roliga sjömil i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 har funderat på det oxå,men då måste jag ju köra tillbaka trailern.det blir många tråkiga mil i bilen istället för måna roliga sjömil i båten. Undrar det jag. 12-15 timmar i en styrpulpet i hög fart. Alternativt övernattning under bar himmel. Risken är att du är väldigt trött på båtåkande efteråt. (Om du inte tar övernattning på Grand Hotel i Saltis förstås. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 Är det något fel på din Windy? Den ser övernattningsbar ut! Ett dyrare (mer bränsle, snarare 300 l än 100 l) men förmodligen bekvämare alternativ är att ta styrpulpeten på släp ner till Utö efter Windyn och övernatta i Napoleonviken. En trevlig utflykt på 2-4 dagar fram och tillbaka i lugnt tempo. Hmmmm, 300 - 100 = 200 l soppa är drygt 2000 kr, ta du hotellrummet i Saltis istället. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Mars , 2006 Om man inte kan tälta vid Napoleonviken finns det en lagun mitt emot på östra eller blir det norra sidan av Ägnö. Klarar man inte att tälta där, är nog Grand Hotel i saltsjöbaden alternativetmångårig scout Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 Om man inte kan tälta vid Napoleonviken finns det en lagun mitt emot på östra eller blir det norra sidan av Ägnö. Klarar man inte att tälta där, är nog Grand Hotel i saltsjöbaden alternativet. Aha, där har jag inte varit. (ännu). Fast jag behöver å andra sidan inte tälta heller. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 28 Mars , 2006 Plottade rutten grovt i Fugawi3 från Skarholmen-Stäket-Norra Adelsö-över Björken-Södertälje-Tottnasbron-Dragets kanal-Nynäs sen rätt över till Utö 98,1 Nm säg 100Nm jämnt. 25 knop nästan överallt med slussning, pissstopp och lite mackor o bra väder förstås så borde du klara dig med 6 timmar. 25 knop hela vägen bli jämna 4 timmar. Verkar som en rätt kul resa tycker jag! Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 OK, snabbbare väg än via Stockholm och Skurusundet med fartbegränsningar! (Fast 25 knop i Dragets kanal lär ge en del knutna nävar. :-) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 28 Mars , 2006 LOL yes men den är bara ca 200-250m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 LOL yes men den är bara ca 200-250m. Ja, men väldigt mysiga meter! Dragets kanal skall avnjutas i bara några knop. (Fast bergväggarna tycks ha flyttat ihop sig sedan jag bytte båt från min 2.10 m breda Crescent till 3.15 m Saltö.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 28 Mars , 2006 inge fel på den,men styrpulpeten ska ligga på utö i sommar............. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 28 Mars , 2006 Kan tänka mig det , dragets e grymt fin och skall givetvis avnjutas så länge det går alltså typ 3 knop.... Mvh PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 inge fel på den,men styrpulpeten ska ligga på utö i sommar............. Mja, jag tänkte att du skulle åka fram och tillbaka och lämna styrpulpeten på Utö. Men: 1) Jag undrar om det räcker med 300l tur och retur Uppsala med en Windy, den borde dra 1,5 - 2 l per distans? 2) en 100 M bogsering är nog inte heller kul, kan man bogsera en styrpulpet i 20 knop? Kanske om man sätter fast den på något sätt direkt i akterspegeln eller... *skakar på huvet* nej det var nog ingen bra ide, glöm den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 28 Mars , 2006 Dragets kanal... Känner draget efter en liten båt-tur... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Mars , 2006 Hoppas du nu gör resan dels för så många yttrat sig dels för att jag tror fler än jag är nyfikna på en resberättelse.(det är långt i en öppen båt, burr)/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Mars , 2006 Du börjar med att ladda båten full med god mat och mycket dryckjom. Sedan kontaktar du mig så fixar jag övernattning i vårt klubbhus i Stockholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 28 Mars , 2006 vad har windyn med det här att göra?Jag ska köra ut STYRPULPETEN till utö från uppsala,det va frågan från början!Sen ska den ligga kvar på utö! få se om det blir nån windy,motorn e ur just nu.....igen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Mars , 2006 Var inte så hård i tonen ManC. Folk vill väl men kanske missuppfattar ibland. Ett lätt sätt att missförstå varandra rätt är att använda smileys. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 28 Mars , 2006 ok,sorry........men nu va det glasklart va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mancruiser 0 Postad 28 Mars , 2006 finns det inget hyr här lämna där på båttrailer,för det finns det ju på vanliga trailers.Det skulle vara den perfekta lösningen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 28 Mars , 2006 http://earth.google.com/download-earth.html Här kan ni leta via satelit hur / var ni ska stanna för att grilla,det är gratis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Mars , 2006 Var inte så hård i tonen ManC. Folk vill väl men kanske missuppfattar ibland. Ett lätt sätt att missförstå varandra rätt är att använda smileys Det är lugnt. Jag virrade bort mig i mitt resonemang om bogsering och tar tillbaka allt! :-) Hoppas ManC får ordning på sin Windy, trevliga båtar. Jag höll på att köpa en Windy 27 innan jag fastnade för min nuvarande. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Mars , 2006 Google earth är helt suveränt! Kräver en hyfsad PC. Och det är inte hela skärgårn som är täckt av detaljerade foton. Men det som finns är bra! Man kan provflyga sina tänkta rutter för att se hur öar och annat ser ut i perspektiv. Grynnor och grundflak syns utmärkt! Man kan kolla bra vägar att ta sig in till en bra naturhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser