Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
tomaskrug

Batteriladdare, fast montage

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har två batteribankar; 1 x 75 Ah start och 2 x 75 Ah förbrukning. Idag har en jag en 6 Ah laddare som kan ladda två banker, den upplever jag för klen... vad är en rimlig laddare? Hur många amp bör man ha för att kunna ladda upp batterierna under en natt, hur snabbt kan man ladda batterier?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har som du 1 x 75 och 2 x 75, har köpt en 15A laddare. Kanske på gränsen men 20-25A var avsevärt dyrare...

Jag kommer först och främst att ladda förbrukningsbatterierna (2 x 75) med den = 10%. Startbatteriet laddar jag under gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, hur löser ni att ni har två batteribankar, har ni ett relä eller hur är det kopplat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har två grupper som är separerade med en SEPTOR 1275.

Förbrukarbatterierna får ej laddning förrän startbatteriet nått >13,5 volt.

Septor:n jobbar helt utan spänningsfall och ser dessutom till att separera bankerna = alltid fräscht startbatteri.

http://www.tystor.com/s_SE1275.htm

Som laddare använder jag CTEK som är så smart att den kan sitta inkopplad hela tiden. Urladdningen genom nätspänningslös-CTEK är så lite som 1 Ah per månad (1,3mA) vilket ska jämföras med uppåt 1 Ah per dygn hos en traditionell laddare.

När alla batterier nått inställt värde (laddat) går den över till underhållsladdning.

http://www.ctek.se

Läs mer om laddning på Skyllermarks braiga sida.

Jag kan varmt rekommendera deras produkter, bra grejer till bra priser.

http://www.skyllermarkspressar.com/

/H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att SEPTOR 1275 ser till att rätt batteribank laddas först vilket är bra... antingen från generatorn eller från landströmmsladdaren om jag förstått korrekt.

Hur ser du till att förbrukningsbatterierna töms först och spar startbatterierna? Har du en strömställare för detta där du väljer vilken batteribank som skall användas när du ligger över natten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Startbatteriet är bara anslutet till septorn och startmotor/generator.

Förfrukarbanken enbart till septorn samt elcentralen = förbrukare.

Septorn ser till att det inte går någon ström från startbatteriet till förbrukarbanken förutom vid laddning.

Systemet är idiotsäkert, det finns ingen risk att man glömmer vrida om någon huvudströmbrytare till förbrukarläge då man ligger ute.

Jag har huvudströmbrytare på minuskabeln till elcentralen.

/H

post-7045-1394234596,411_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...