Sejsa 0 Postad 2 April , 2006 Det stod någonting i City häromdagen att om fyra år kommer SVT övergå till ytterligare någon ny sändningsteknik - fastän jag blev inte klar över om det ändå kommer gå att fortsätta titta med dagens digitalmottagande prylar. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 2 April , 2006 Man kommer att börja sända i HDTV högupplöst tv, för den som vill ha superbild i sin stora tv blir det att köpa en ny digital box. Men för övriga blir det ingen skilnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 4 April , 2006 Sverker Olofsson hävdade visst detsamma igårkväll i konsumentmagasinet Plus i SVT. Hoppas bara att det kommer att stämma... Apropå anordningar för att stabilisera spänningen i båt och bil, har jag nu upptäckt en spänningsomvandlare (32-7723, 129:- ) i Clas Ohlson-katalogen. Bl.a. står det: från 12 DC till 1,5V/3V/4,5V/6V/7,5V/9V och 12V. Man kan ju undra om 12V - 12V bara innebär trådar rakt igenom? I vart fall står det att den lämpar sig för drift av t.ex. kasett- och CD-spelare, bärbara TV. Eftersom jag lurar på att eventuellt köpa ett ekolod för runt 10.000:- vore det iallafall skönt att först ha något slags spänningsstabilisering i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2006 Eftersom jag lurar på att eventuellt köpa ett ekolod för runt 10.000:- vore det iallafall skönt att först ha något slags spänningsstabilisering i båten. Mja, om ditt ekolod är tänkt att användas i en båt. Vilket de flesta väl är, tror jag? :-) Så torde den vara gjord för att tåla normala batterispänningar. Där skulle jag inte vara orolig alls att koppla in den enligt tillverkarens anvisningar. Orolig är jag för grunkor som inte är gjorde för båt eller bilbruk. Där kan det finnas skäl att stabilisera spänningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2006 Hm du menar 32-7733 som verkar vara en ganska simpel serieregulator? Jag tror nog att 12V DC läget innebär i stort sett tråd rakt igenom. Plus att den knappast klarar att öka spänningen om inspänningen sjunker. Den är nog bättre för att sänka 12V till någon lägre spänning för t ex radio eller bandspelare. Ska man seriöst ha en stabil 12V i båten blir det nog en 12V-till-12V konverter artikelnummer 69-889-01 från ELFA för en tusenlapp. Den ger stabil båt 12V dvs 13.2 V ut och klarar både över och underspänning in. Men det torde vara overkill för ett ekolod som är gjort för båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 4 April , 2006 Ja, nu ser jag att jag skrev fel i artikelnumret. Jag är väl lite ängslig av mig, men jag förmodar att om det skulle bli typ en loppa eller annat fel i den säkert minst 50-åriga gamla mekaniska laddningsregulatorn (eller kanske bara om förbindelsen till den skulle brytas e.dyl.) på inombordaren, så kan spänningen rusa upp betydligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2006 Jag är väl lite ängslig av mig, men jag förmodar att om det skulle bli typ en loppa eller annat fel i den säkert minst 50-åriga gamla mekaniska laddningsregulatorn (eller kanske bara om förbindelsen till den skulle brytas e.dyl.) på inombordaren, så kan spänningen rusa upp betydligt? Sålänge man har ledningen till batteriet intakt så är det ganska lugnt. Batteriet fungerar som en stötdämpare som tar hand om överspänningar och andra hyss från generator och laddning. Efter ett tag blir förstås batteriet överladdat och kokar. Men det bör hålla spänningen inom vad ekolodet klarar. Däremot får man inte bryta bort batteriet från motorn medan den går, då sticker spänningen iväg och blåser både generator och övrigt som sitter anslutet! Då är det risk att även den mer avancerade burken från ELFA ryker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 4 April , 2006 Jag har en gammal huvudströmbytare (ser ut som Hjertmans nr 5449) för två batterier. På baksidan av den finns utöver de tre grova, två mindre nu oanvända polskruvar som man visst, om jag minns rätt, egentligen ska koppla ledningen till generatorns fältlindning(?) igenom för att undvika överspänning, eller var det generators död, om strömbrytaren slås ifrån när motorn går. Är den funktionen verkligen tillräckligt effektiv? För att annars undvika att barn eller vuxna av oförstånd slår ifrån strömbrytaren (den sitter inne i ruffen på skottet) när motorn går, om inte annat kan ju någon få för sig att det är lysknappen, har jag funderat på att tillverka någon spärrande bygel e.dyl. att ha över den, som kraftigt förvårar för icke insatta att manövrera strömbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bert29 0 Postad 4 April , 2006 Har du en bärbar data så skaffa ett Tv-kort till USB-porten så har du både data och Tv i ett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shipman28 0 Postad 4 April , 2006 Som tidigare inlägg säger, vid start varierar spänningen... Undvik att ha utrustningen inkopplad framförallt vid start, men om ni är oroliga även vid laddning. De stora spikarna får vid start, då kan nog spänningen gå upp mot 30-40V fast bara mycket momentant. Ett bilbatteri som inte laddas av generator eller belastas av en startmotor levererar en fin konstant spänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 April , 2006 Och om du kan kolla att funktionen är som du tror, dvs man bryter även mellan de två mindre polskruvarna så är det nog en listig koppling att ta bort generatorns magnetiseringsspänning. Annars är det bra spärra urkoppling av batteriet av misstag med bygel etc. Eller helt enkelt flytta brytaren till ett mindre iögonenfallande ställe. Angående 30-40V spänning vid start... Mja, Spänningen vid start lär variera, men mest nedåt. Batteriet är rätt effektivt att kapa topparna. Men det är ändå en bra ide att inte ha känsliga grejor inkopplade under start. Även underspänning kan förstöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 5 April , 2006 Jo, jag har faktiskt en bärbar men tyvärr är den säkerligen alldeles för primitiv för att duga som tv. Bara att titta på bilder i den från digitalkameran brukar ofta gå dåligt, lite mörka bilder ser ibland mer ut som negativ. Och processor på knappt 300mHz räcker nog inte. Och fortfarande finns det väl inga nya, riktigt billiga bärbara datorer att köpa, annars kunde ju det vara ett alternativ. Slå två flugor i en smäll s.a.s.. Eller skulle det duga med någon begagnad? Hur potent dator kan behövas månntro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 April , 2006 Om du köper en bärbar dator för att kolla på tv, kolla så att betraktningsvinkeln är ok, dvs att du ser bilden även från sidan. Vore ju tråkigt om ni får turas om at titta. Den bärbara ska ju för övrigt också ha ström. Har kört vår bärbra som dvd/navigator och lite annat kopplad via Clas ohlssons regulator i båtar med innom och utombordare, vid laddning och vid start utan problem. (vilket ju inte garanterar att dett fungerar för andra) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 9 April , 2006 Jag har kört min bärbara dator i båten via en spänningshöjare från Classe, men nog bara vid avstängd motor. En gång försökte jag titta på den till vanliga elsystemet i båten direktanslutna gamla svartvita tv:n när datorn gick via spänningshöjaren, men det blev visst mycket grova störningar på tv:n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 9 April , 2006 Rimligtvis vore det väl ganska bra att särskilja startbatteriet från det batteri som förser dator/tv med ström, åtminstone under startögonblicket. Att sätta ett relä som kopplar bort spänningsmatningen till tv/dator vid motorstart är väl en annan lösning för att undvika för låg spänning, jag gissar att de flesta apparater klarar normal laddningsspänning (<14,4v)utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 21 Februari , 2007 Jag köpte aldrig någon ny tv förra säsongen. Men när jag fick nya katalogen från Hjertmans nyligen blev jag ganska intresserad av artikelnr 5630-15. Första stycket nedan skulle vara gemensamt för deras 15 och 19-tummare: TV TFT - LTC För 12 eller 230V. Inbyggd DVD-spelare, digitalmottagare och högtalare. Antenn-, Scart-, Audio/video-ingångar och monitoringång för PC. Inkl fjärrkontroll, bordsstativ, ciggkabel för 12V och transformator för 230V. 5630-15 TV TFT 15 med DVD-spelare. Format 4:3, upplösning pixlar 1024x768. Mått B360xH320xD60mm. Vikt 4 kg. Strömförbrukning ca 3A 3690:- Fortfarande lite dyrt i min smak och DVD-spelare kunde kvitta men inbyggd digtalmottagare vore ju ändå rackarns smidigt och naturligtvis värt en del, tänkte jag. Men när jag nyss kollade på deras sajt för att förhoppningsvis kunna länka till produkten och fråga om någon här möjligen har erfarenhet av den, verkar tyvärr just ingenting stämma: Priset i papperskatalogen uppges vara fel, och de verkar faktiskt inte ens ha en sådan tv som beskrevs och avbildades i papperskatalogen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 21 Februari , 2007 Hej! Har nyligen köpt en LCD Tv hos Erlandssons brygga här i sthlm. 15,väggfäste,bordsstativ,fjärr mm. Även digitalbox och allt går på både 12v/230v, omformare,ciggkabel medföljer. Jag köpte den på rea för 2995kr. kolla på www.bryggan.nu / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frisken 0 Postad 21 Februari , 2007 Hallå Sejsa! Blev också lite sugen på tv i Hjertmans katalogen. Men såg att de inte riktigt har ordning på priser i katalogen och bilder på sin hemsida. Men på seasea finns den varianten av tv också. http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=3210 Nån som vet om man får in nån bild ute på sjön (mälaren tex) med en sådan aparat och en triax(ufo) antenn? Eller måste man ligga förtöjd vid en tv mast... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Februari , 2007 Att få in vettig TV-signal kan vara bökigt. Minsta bergknalle stoppar ju. Man får ta reda på var ens närmaste TV-sändare ligger och parkera sig i en vik som är öppen åt det hållet... Blir väl till att prova sig fram på vilka ställen TVn fungerar och inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 22 Februari , 2007 Just precis! Så nödgades jag börja göra förra sommaren då analogsändningarna här stoppats. Kändes träligt/fånigt tvingas välja nattläger efter var det borde vara tillräcklig tv-signal. Förr gick det att ligga nästan varsomhelst, om än bilden förstås kunde bli väldans snöig ibland. Kanske borde också mottagningsförhållandena införas på kartor och sjökort numer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ugglan 0 Postad 22 Februari , 2007 Om du har en bärbar pc exempelvis som navigatior så finns det flera små enheter som sticks in i ett usb utag och kan ta emot det fria digitalnätet. Sen gör det ju inget att det går bra att se dvd filmer på datorn (om den inte är för gammal) Strömförsörjning går att få både via 230v inverter eller direkt från 12v Ugglan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 22 Februari , 2007 Vilka prestanda krävs minst för att kunna använda en bärbar pc som tv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 23 Februari , 2007 Inte speciellt höga, 1Ghz med 256Mb minne gott. Men däremot USB2 är ett krav så det är viktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 23 Februari , 2007 Min bärbara pc har väl i siffror tyvärr bara typ 25% av den prestanda du nämner. Om man skulle leka med tanken att försöka köpa en (beg?) bärbar pc som räckte till - hur billigt kunde man komma undan? Och hur hamnar pc-som-tv-lösningen strömekonomiskt jämfört med en riktig tv, som kanske också måste kompletteras med extern digitalmottagare? (I min båt måste man alltid snåla på amperetimmarna.) Senast ändrad av Sejsa | 23 februari 2007 | 16:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Februari , 2007 Det är alltid svårt att svara vad som skulle vara ett bra pris för en gammal laptop. Beroende på hur du kommer att använda den så kan det kanske löna sig med att köpa en helt ny då dessa idag går att få ifrån ca 5.000 kr och uppåt. En dator ger dig ju väldigt många andra möjligheter än bara TV-tittande. En ny dator har ju oftast ett battri som håller 1 - 2 timmar där spar du ett antal ampertimmar om datorn är fulladdad när du lägger ut. Idag börjar det bli ganska vanligt med WLAN i olika hamnar och då kan man få tillgång till Internet i båten vilket inte heller är fel. Sedan kan du ju använda den till navigation om du så önskar. En dator förbrukar ca 3 - 5/A per timme så det är nog i nivå med vad en TV också förbrukar. Personligen ser jag bara fördelar med att använda datorn som TV, men det är väl också för att jag ser fler nyttofunktioner med den än bara som TV. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 23 Februari , 2007 I mina glesbygdsfarvatten lär det nog tyvärr inte finnas några WLAN. Finns det någon överkomlig metod att få lite internet ändå till min bärbara som jag iallafall brukar släpa med ut i båten (mest för att kunna tömma min digitalkamera)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 23 Februari , 2007 Det finns ju olika 3G lösningar som erbjuder relativt snabbt bredband mobilt. Dock krävs det ju att sådan täckning finns i det området som du rör dig i, sedan är det väl prislappen som fortfarande kan vara lite hög även om priserna gått ner kraftigt. Man kan ju även koppla upp sig via GSM om man har rätt förutsättningar. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 25 Februari , 2007 Har beg bärbara pc som i övrigt uppfyller prestanda att kunna fungera som tv, bildskärmar som faktiskt återger tv-bilder lika bra som en äkta tv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 23 Mars , 2007 Jag skulle vilja säga att det blir bättre. En bärbar dator tillverkas i extremt höga volymer vilket ofta gör att man får bättre komponenter för samma antal kronor. Dessutom slipper man sladden mellan digital-boxen och tvn vilket i de billiga lösningarna ofta orsaker markant försämring av bilden. Skulle jag varit dig och du ändå tar med dig datorn skulle jag definitivt satsat på den lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sejsa 0 Postad 24 Mars , 2007 En äkta tv verkar svårt hitta under 3000:-, och nu när jag som hastigast kollat efter billigaste, tänkbara - minst 15 skärm - bärbara dator, verkar de kosta allra minst 5000:-. Har ni någon bärbar att rekommendera? Finns det firmor på webben som säljer obetydligt begagnade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser