Tissen 1 Postad 27 Mars , 2006 Skall köpa till teak till min nya Yamarin, och vore fint om man kunde montera detta istf 6000:- i montering. Är detta svårt att göra själv? Är nog lite normalhändig. Tacksam för synpunkter. /Tissen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoek 0 Postad 27 Mars , 2006 Köp färdignåtat så går det som en dans. Lidköpingsbåtsnickeri säljer sådant. Har själv köpt därifrån och det blev (även om mitt förarbete, dvs ta bort det gamla däcket, var styvt). /hoek Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Mars , 2006 Svårt?Är ett svårt ord, allt är relativt. För att lägga nytt teakdäck behöver man ha några utmärkande egenskaper samt givetvis rätt material och utrustning.Det viktigaste egenskapen är att ta det lugnt, arbeta metodiskt vara nogrann. Man får inte ha bråttom, tänka att då och då skall arbetet vara färdigt. Utan accetera att det tar sin tid att både tänka, visualisera och göra det man kommit fram till. Tar hantverkaren 6000 kronor betyder det att denne klarar jobbet på 10 - 15 timmar. För dig som inte gjort något liknande tidigare kommer det att ta mellan 40 och 80 timmar. Så det är bara att börja räkna på vad som lönar sig. Nu när vågen börjar spira så har du ju inte tiden med dig. Utan du skulle nog ha påbörjat processen i höstas. Men ifall du själv gör arbetet så kommer du ett antal år fram i tiden att vara stolt över ditt jobb.Utan att veta, men av erfarenhet brukar material och arbetskostnader ligga lika. Därför avråder jag dig att själv göra arbetet. Det som hittills inte redovisats är anskaffningskostnaderna för utrustningen. Jag föreslår att du i stället för att själv göra arbetet ber hantverkaren att få vara med och följa arbetet. Så har du en bra bas att stå på när du nästa gång har dylika projekt på gång. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 27 Mars , 2006 Hej, Jag har gjort det själv på min Yamarin 5820. Teakskivorna är Yamarin orginal. All teak i mitt fall är limmat på en röd tunn plastskiva från fabrik. Skivorna bör skruvas fast (fast Yamarin gör det inte på sina från fabrik teakförsedda båtar). Jag börja att försänka i teaken där skruvarna skulle sitta. Jag försänkte ända ner till plastskivan. Finns speciella teakborr så du får hålen fina. Teakplugg kan du köpa lösa om du vill. När allt är borrat så får man provlägga skivorna på durken och så borra genom durken för att sen skruva (tillfälligt) med syrafasta teakskruv som har platt skalle (specialskruv för att skruva fast just teak i båtar). Sen lossa allt och rengöring undersidan teakskivornas plastskiva (jag ruggade först upp med våtslippapper så det blev bättre fäste) med Sikacleaner. På durken gjorde jag rent med aceton och sist Sikacleaner just innan limmningen. Jag limmade med Sikaflex 291 (det gick åt rätt många rör - 4 eller om det var 5 st). När man skall limma dit skivorna på durken så gäller det att förbereda allt och vara rätt snabb då sikaflexen börjar torka så smått efter en 60 min ungefär. Jag valde att lägga Sikaflexen på skivorna och sen smeta ut med en räfflad spackelspade. Sen snabbt vända den nedåt och klabb på durken, snabbt i med skruven och när man drar åt kommer sikan att tryckes ut i kanterna av skivan. Jag peta bort det värsta av sikan redan här och sen gick jag runt med en trasa med urethan thinner. Det funka och blev rent efter några varv med trasan indränkt i thinnern. Varning - Sikaflex är otroligt kletigt! Jag la även lite tyngder ovanpå skivorna så sikaflexen skulle tryckas ut jämnt överallt. När det hela torkat limma jag med långsamhärdande expoxi teakpluggar ovanpå skruvskallarna, gissningsvis ca 5 mm ner i hålet. När detta härdat tog jag ett vasst stämjärn och högg försiktigt av teakpluggarna, sen slipa jag ner dessa manuellt med en slipkloss. När jag gått över alla skivorna på dessa sätt oljade jag även in med Sika teak olja. Detta gjorde jag för två år sedan. Det verkar sitta som berg, inget problem alls under de två säsongerna jag nu haft teaken fastsatt på detta sätt. Första säsongen hade jag bara skivorna fastskruvade (båten levererades så när den var ny) men det var ju hopplöst arrangemang - vatten rann in under skivorna, klafs, klafs när man trampa på dem). Jag bestämde mig ganska omgående för att limma fast skivorna och året därpå ängnade jag en vecka åt att fixa detta. Ångrar inte en sekund att jag gjorde detta även om det blev en del jobb och kosta en del med Sikaflex, cleaner, teakolja, pluggar och skruvarna m m. Som nämnts i tidigare inlägg gäller det att ta det lite piano när man gör detta jobb. Jag är inte alls förvånad att nån skall ha bortåt 6 tusen kr för att sätta fast teaken i en Yamarin 5220 som du har. Det kan vid en första anblick tyckas enkelt men har man en gång varit igenom hela processen förstår man att det tar tid att göra det hela och få det snyggt. Yamarin limmar numera teaken när man beställer ny båt med teakdurk från fabriken. Några bilder på min teakdurk: Bild 1 Bild 2 Bild 3 Bild 4 Bild 5 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tissen 1 Postad 27 Mars , 2006 Tack så mycket för era råd! Jag nämde det inte men själva teaken kostar alltså 16200:-, plus ev. montering 6000:-. För original yamarin teak (5220). Nitro: Du har nog rätt, det tar nog mer tid i anspråk än jag vill sätta av. Jag är ju inte direkt i branchen.. Sen vet man ju inte resultatet. Bo: Vilket fint jobb du gjort! Men det var tydligen en hel del pulande. Du är nog mer än normalhändig i mina ögon... Efter detta tar jag nog en funderare och väljer mellan teak med montering (till nästa säsong) eller inte alls. /Tissen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser