Crosswave 0 Postad 26 Mars , 2006 Hur tror ni båtlivet kommer att förändras när olje priserna stiger och oljan blir allt mer svår åtkomlig? Kommer vi att gå tillbaka till bara segling? vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 26 Mars , 2006 alternativen letar sig ner i båtarna också med tiden. bara att vänta och låta bilindustrin dra det tunga lasset med utvecklingen. högre sopparäkning undertiden får vi nog leva med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 26 Mars , 2006 Bensin kommer troligen ersättas av etanol som kan tillverkas av elström på motsatta sättet som energiceller. Då kan vindenergi omvandlas till drivmedel och motorbåten har blivit miljövänligare. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 27 Mars , 2006 gengas kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 27 Mars , 2006 Jag hoppars att du har tagit patent på din etanol tillverkning Övriga värden gör väl så här. Etanolen framställs genom att jästsvampar sönderdelar socker eller stärkelse, så kallad jäsning. Det är även detta som sker när man gör vin. Eftersom bakterierna dör vid en alkoholhalt på runt 13% måste sedan vinet destilleras så att man skiljer ut etanolen. Om någon vill köra lite miljövänligare så kan man kolla på www.etanol.nu där finns tips för ombyggnad till etanoldrift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Mars , 2006 Det där kan jag Men inte fan skulle jag hälla det i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 27 Mars , 2006 Jag tror att alla får börja segla snart och alla som seglar kommer inte ens att ha någon motor.Så det gäller att lära sig segla.Segelbåtarna kommer även att bli dyrare,investera nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 27 Mars , 2006 Håller med dig i stort,vi får segla med träbåtar och när skogen är skövlad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Mars , 2006 Ja då kan du inte segla heller, för du har inget att göra mast av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kirigoe 0 Postad 27 Mars , 2006 klart vi kan, vi smälter bara ner motorbåtarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 27 Mars , 2006 Då är det jakt på dom sista träbitarna (båtarna) för att elda med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 27 Mars , 2006 Ingen fara för mig. Vi har teflon-pannan och använder stekmargarin när det behövs. Lite trassligt med pommes frites men annars går det bra. (var bara tvungen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 28 Mars , 2006 Nja, dom anväder sig av överskottsgasen från råoljedestillationen för att få fram sin alkylatbensin. Så utan olja blir det inget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 Mars , 2006 Men då är man i alla fall klokare än den som tror att han vet, fast han inte vet. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser