Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Torlar

Fjärrstyrning...vem vet nå`?

Rekommendera Poster

Jag har under flera år sökt efter en fjärrstyrning som består av ex-vis joy-stick för styrning och helst också kontroller för fart och växel. Fjärrstyrningen ska göra det möjligt att enkelt kunna sitta på hyttaket eller röra sig i båten men ändå kunna ha kontroll. Alltså inte vara bunden till den ordinarie styrplatsen. Fly-bridge varianten med reglage och ratt. Har sett att för större fartyg finns den här typen av reglage/styrning. Men priset gör det omöjligt för fritidsbåten. Autopilot. Nej vill inte ha det och de ger inte kontroll av gas/växel. Nån som vet nåt? Glömde säga det. Båten är planande, 7 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok uttryckte mig oklart så jag får skylla mig själv. Det ska inte vara trådlöst. hade inte tänkt köra med fjärrkontrollen i högfart utan tex i hamn eller när man är inte och bökar bland grynnor i otillgängliga vatten. Har en perfekt vy frn hytttaket men når då int ner till ratt eller gas-/växelreglage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade på Rolls-Royce (gamla Kamewa) så fick vi många rapporter från Stena Line om att de hade problem med sina trådlösa joysticks vid manövrering i hamn. Detta eftersom kaptenerna inte stod stilla och manövrerade utan ofta vände sig om 180 grader och då glömde de ibland vilket som var fram och back på joysticken.... Fick till följd att de ibland gasade istället för att bromsa.

 

Lite Göta Kanal över det hela.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För styrning så behöver du en autopilot med powersteer. Då kan du kontrollera rodret Du får även med en autopilot.

 

För gas/växel så kan du tex använda Morse elektriska reglagesystem. Handenheten heter NM0906-00

 

/Marcus

bating.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Farsgubben byggde en fjärr styrning själv me en elektrisk hydralpump 3st reläer.1st handkontroll och ett par meter kabel. E inte så svårt enligt honom om man sätter sig in lite hur styrsystemet funkar. Gas å växling e under utvekling ännu så länge.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...