Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
hellyarp

Ekolod

Rekommendera Poster

Jag lånar din tråd lite om det är okej.
Skulle vilja veta vilket ekolod man ska köpa om man vara vill veta tempen i vattnet, djupet och ev. hastighet. Vill inte ha något mobilt som man flyttar runt eller så, det ska kunna monteras i och ur för att minska stöld mm. Ekolodet ska vara enkelt och kosta så lite som möjligt utan att vara skräp.8.gif\

Mvh Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, kan man ställa avkänningsdjupet så man lägger till några decimeter för motorn så det mäter från motorns djup? eller är detta bara på dom dyrare kanske? Garmin verkar intressant, lite lägre och bredare än det andra. Rutan kan komma ivägen med det stora. Sen knopmätare är inte nödvändigt det kvittar kom jag på, har ju redan en analog7.gif\

Jag vill kunna använda ekolodet när jag kör nära land för att kolla djup och tempen i vattnet, något annat man kan behöva veta från ekolodet? Hur mycket mer kostar en kombinerad med gps? Så man kan stoppa i sjökort mm. Behöver inte vara något märkvärdigt det heller.

Mvh Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta går att kalibrera, djup, fart, etc. Med GPS dvs plotter ekolod får du nog hosta upp 7-8.000kr exkl digitalt sjökort, t.ex. Garmin 178C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag Humminbird Fishfinder 525, enkelt och funktionellt. Har för mig att jag betalade 1500 kr. Men det var iof i sammband med båtköp så det kan tänkas att det är lite dyrare om man köper det separat. Knop, temperatur, ekolod och batterispänning. Det ända jag behöver!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå på dom flesta loden kan man ställa in Noll läget Jag brukar låta det vara i ytan  där givaren sitter så har man ett par dm till godo eftersom givarensitter ett par dm under vattnet!21.gif\

Jag gillar för övrigt lowrance loden.... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, du har inga problem med ditt Garmin? Djupmätning vid högre hastigheter eller något? Män läser inte, dom testar sig fram ist. Mycket roligare och spänningsfullare2.gif\ Fick du med något mer än givare och ekolod när du köpte?

Humminbird såg också intressant ut, liknande Garmin i formen. Är det smidigt att koppla loss och ta med sig? Inga problem med det?

Mvh Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt Humminbird har ett snäppe baktill som man trycker in och drar uppåt, då får man med sig displayenheten. Funkar jättebra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, hittade Humminbirdet för 2198:- Men hur monterade du din givare? Du har inga bilder på hur det sitter monterat? Vilka tillbehör hängde med?

Mvh Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...