Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
queen

drev till bmw 542 diesel?

Rekommendera Poster

 Jag tänkte konvertera en bmw 524 (2,4 l turbodiesel) på 115 hk till min ancas queen 24,frågan är vilket drev jag ska ha,vilken utväxling,storlek på propeller,en eller duoproppeller.nån gammal sjöbuse som vet nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag gjorde motsvarande konvertering av en Volvo TD24 (VW/Audi) 120 hk 6-cyl 2,4 l turbodiesel till min förra båt, en Draco 2000 DC. Till den använde jag ett Volvo Penta AQ270 drev med 2,15:1 (std till 4-cyl bensin) i utväxling. Jag köpte drevet på vinst och förlust utan att veta något om utväxlingen och när jag sedan hos vår lokala VP-handlare hörde mig för om en lämplig propeller så blev man nästan idiotförklarad... Men det visade sig att de hade fel! En gammal standardpropeller på 15 x 16 passade perfekt, 4000 rpm och 26 knop. När jag senare pratade med en som kan propellrar, Riwall i Sjötorp, sa han att till en så pass liten och högvarvig motor så var 2,15:1 helt OK, vilket jag redan konstaterat. En Ancas Queen är ju inte så v-bottnad som Dracon så det fungerar säkert med 1,89:1 (std till AQ170 rak 6-cyl bensin) också eftersom du inte har någon planingströskel att tala om. Ett AQ250, 270 eller 280 med 2,15:1 och en 15 x 15 alt. 15 x 17 propeller eller 1,89:1 och en 15 x 13 alt. 15 x 15 propeller borde fungera bra. Vad har du för drev idag? Du kanske inte behöver byta. Duo-prop känns som överkurs till en så pass liten motor. Se i min sjöbod för mer detaljer om konverteringen.

 

Mvh

Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...