Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Gynter

Val av motor

Rekommendera Poster

Hej.

Jag ska köpa en Silver Hawk men jag vet inte vad jag ska ha för motor, valet står mellan Suzuki DF90, Yamaha F80 och Mercury F80.

Jag ska ha båten till trolling och bad båt.

Någon som har någon erfarenhet av någon av dessa motorer?

MVH Gynter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej.suzuki eller yamaha skulle jag sattsa på

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Suzuki DF90 (har EFI) är beprövad och kanske aningens mer kraft med de 10 hk extra än de andra två men det är nog marginellt. Yamaha F80 är också beprövad och kom med EFI (elektronisk bränsleinsprutning) till säsongen 2005. Mercury F80 är väl ny för året? (fast är det inte deras gamla 90 hk 4-takt fast med EFI och 10 hk mindre?) Den har EFI i alla fall och det är ju positivt - som bl a innebär lättstartad i alla väder, bränslesnål osv.

Själv skulle jag nog välja Suzukin om man bortser från pris osv.

Har de nåt förmånligt paketpris (båt plus motor) med nåt av de tre motorfabrikaten så skulle jag nog välja det om det blir billigast.

Kolla även på garantier (brukar vara minst 2 år men somliga har 3 års utökad garanti och utomlands har jag sett att Yamaha har totalt 6 år liksom Suzuki). Yamaha center kör visst med 5 års garanti på sina Yamaha utombordare (2 års fabriksgaranti 3 år förlängd garanti på motor, växelhus och elektronik).

Kör själv Yamaha, F115 (4-takt, EFI) sen 3 säsonger tillbaka. Den har fungerat bra. Hade 2 års fabriksgaranti och så köpte jag till 3 år tilläggsgaranti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pris på båt med suzuki 90 216000kr

pris på båt med yamaha 80 210000kr

sen så finns det en 05:ans båt (ny) med mercury f80 06:a,kapell och bromsad trailer för 219000kr

det sista är ju bra men jag är lite osäker på mercury, har både hört bra och dåligt om dom

MVH Gynter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Silver Hawk - nu vet jag inte om det är 540 DC el CC (Center Console) du har tänkt dig men bägge båtarna är ju väldigt lätta (p g av att det är aluminium), 540 resp 520 kg torrvikt utan motor , batteri el tillbehör. Så du har inte direkt nåt tungt ekipage att driva framåt, annat än om du lastar båten full med passagerare.

Max motor enl Silver är tydligen 90 hk och då gör den väl bortåt 36-37-38 knop gissningsvis. Med 80 hk lär farten minska bara marginellt, kanske 1-2 knop. 90 hk skulle vara bra att ha om ni skall åka många i båten men det hänger också att du får optimal propeller så motorn varvar uppåt max rekommenderat varv på fullgas.

Om de inte ändrat nåt väsentligt på båten från 2005 til 2006 som du skulle vara villig att betala för för att få en -06:a båt så verkar den 05:an med en Mercury F80 EFI med trailer frestande.

Vad är det för trailer (80 km/h registrerad)?

Viss värdeminskning får du ta i beräkning eftersom det är 05:a på båten men har du tänkt att behålla båten i många år så lär det knappast ha nån betydelse den dag du skall sälja. Andrahandsvärdet är ju rätt bra dessutom på Silver (och Buster) aluminiumbåtar. Kapell brukar kosta en slant, gissningsvis runt 10 tkr så där låter paketet med båt -05, Mercury F80, trailer och kapell fördelaktigt.

Var det en Mercury F80 2006:a?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Framgår inte riktigt om motorerna kommer från samma båthandlare men tänk oxå på vilket serviceställe som ligger närmast. Man måste ju ha stämplar i boken om garantin skall gälla på nya motorer.

Men som någon annan sa, köp -05 motorn om det inte är jätteändringar som gjorts i årsmodellbytet. Det är ju precis som med bilar, vill man ha det absolut senaste så får man betala lite extra...

Fast ofta är det bara ännu fler costreductions som gjorts när nya årsmodeller kommer....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok jag är lite sugen på yamahan pga grundvattensmyg och urspolning av saltvatten med slang men det kanske alla motorer har?

MVH Gynter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...