wackner 0 Postad 24 Mars , 2006 Hallå där! Jag tänkte bättra på min stortriss Mk I lite och dra ner fallen från masten i sittbrunnen. Är det nån som gjort det som har några goda råd på hur man kan göra / hur man Inte bör göra? Är nybörjare på segling och vill kunna hissa segel utan att klättra ur sittbrunnen. Tacksam för alla tips! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seglaut 0 Postad 24 Mars , 2006 Det är bara att rigga med block som styr linan dit där du vill ha den. Tänk bara på att dragkraften måste avlastas. Men behöver du verkligen dra ner dom till sittbrunn, du nå ju masten från sittbrunnen. Det som du appsolut skall ha är en liten lina ,4 mm räcker, som du fäster i fock fallet och listar i i krokarna när du hissar focken, den tampen fortsätter genom öglan i fören och går sedan till sittbrunn. Med detta enkla arrangemang så kan du reva/ta ner focken utan att behöva gå fram på däck. Det räcker inte med att bara släppa fallet då seglet drar sig uppåt på förstaget av vinden. Utöver det så hadde jag en gummicord spänd mellan sargarna så att jag la den ett par varv runt rorkulten och fick då en hyfsad avlastning på styrandet. Du kan aldrig släppa rorkulten då hon är lovgirig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkivdykarn_lw 1 Postad 25 Mars , 2006 Appropå lovgirigheten är den lätt avhjälpt med ett storsegel med indraget akterlik och en rejäl runda upptill (se bild). Seglet på bilden är sytt av www.waernhoffsegel.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 30 Mars , 2006 Har själv en Triss Magnum och skall dra ner fallen till sittbrunnen Hör av dig om du har några bra tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 30 Mars , 2006 Hej. När jag köpte min stortriss var redan fall o dyl neddragna till sittbrunnen. När man seglar ensam är det ett ovärderligt hjälpmedel och efter lite modifieringar ser det ut så här. Från vänster: gul - uthal(i bommen påg.proj.) blå - nedhal fock/genua röd/vit - fockfall röd/vit - kick vit/röd - storfall vit/röd - dirk/gennakerfall dessutom tillkommer halshornslina till gennaker förhoppningsvis i sommar. Lycka till. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 31 Mars , 2006 Har du mer bilder? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tjocka_Trisse 0 Postad 31 Mars , 2006 Hej. Här kommer ytterligare en bild på mitt arrangemang. Med lite fantasi och klurighet är det ingen konst att få till ett fungerande system. En sak som jag vill att du observerar. Om du vill ha nedhal till fock/genua är det klokt att bryta det i ett block vid förstags/halshornsbeslaget, vika det dubbelt så att du får två ändar som du fäster med ögla runt två pistolhakar på olika höjd (inte i toppen/fallhornet för då viker seglet sig och den översta pistolhaken kinkar). Den dubbla linan drar du sedan genom en cleat och i den dubbelvikta änden trär du på en ring som kan löpa på linan. Finessen med ringen gör att systemet blir flexibelt och kan användas för både fock och genua, det gäller bara att justera in rätt längd. När du tar ner seglet drar du bara i ringen och resten sköter sig självt. Smart va? Jag har inte några bilder som visar detta och eftersom jag inte riggat än kan jag för dagen inte fota, men när jag är klar med sjösättningsbestyren kommar det flera bilder på mina patent. Hälsningar TjT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser