Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Huggarn

Tätmassa till dieseltank?

Rekommendera Poster


Det läcker diesel från den toppmonterade genomföringen i dieseltanken när båten kränger. Går det bra att täta med Sikaflex eller finns det risk att Sikan löses upp av diseln eller fäller ut i den samma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att Sika fungerar. Använde en gång Permatex i samma situation och det gick bra. Tyvärr finns det många olika P-tex kvalitéer och jag minns inte vilken jag använde. Det skall stå i specifikationen på tuben vilka lösningsmedel, oljor etc. produkten tål. Det finns också silikonbaserad Form a Gasket på macken (OK) och den skall tåla diesel, bensin och oljor.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, enligt produktbladet på Sikas hemsida är 221 endast tillfälligt resistent mot drivmedel, låter halvbra att använda som tätning av en dieseltank...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packnings-silikon kanske, tex Blå Permatex, men helst ska det du tätar med komma i kläm, framförallt när man tätar utifrån, risken är att det släpper annars. Se till att inte för mycket klämms inåt vid dragning, det kan rammla ner i tanken senare...

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Den toppmonterade genomföringen borde väl vara returen eller avluftningen.Returen läckte på min tank så den har jag reparerat i veckan.Den var gängad med 1/4 rörgänga som var sliten.Då borrade jag upp den till nästa storlek (1/2)gängade och satte en större nippel.Vad jag vill ha sagt är att det borde va bättre att laga det riktigt än att försöka leta genvägar med tätningsmedel.Eller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast utan tätningsmedel blir knappast dina gängor heller täta, eller :-)

(Finns även R3/8 gänga emellan 1/4 och 1/2!)

Jag förutsatte att meningen var att täta mellan detaljerna...

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du rätt i.Men i min låda var nästa storlek 1/2.Man kan ju inte ha allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av dykika tätingsmedel är att det inte fungerar bra såvida du inte har det imellan två ytor med skaplig passform, men att täta tankar och rör för drivmedel nej. Denna erfarenhet är dock hämtad från 12 år i bilbranchen men det borde gälla även båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...