Ivansen 0 Postad 24 Mars , 2006 Är det någon som provat att hänga på en elmotor på gummibåten? Jag leker med tanken på att prova och använda kombinationen för landstigning (om man ligger på svaj), för att i sakta mak utforska de närmaste omgivningarna och för att fiska lite i vassruggarna. Natutligtvis inser jag att det kommer att gå i deplacementfart, men frågan är om en gummibåt är för tungdriven för en elmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 24 Mars , 2006 Av vilken orsak måste alla inlägg skojas till efter ett eller elva inlägg. Jag funderar också att prova med elmotor på gummibåten, hoppas på lite seriösa inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 24 Mars , 2006 Jösses! Jag kan absolut inte se något oseriöst i Floyds inägg, som ju menade på att gummibåtar är lättdrivna och säkert går att driva med elmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 24 Mars , 2006 Måste ju gå utmärkt med vilken jolle som helst, om man accepterar den fart det blir... Sen får man ju inte glömma lösningen på hur man laddar batteriet till nästa tur, där kommer den intressanta disskusionen :-) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 24 Mars , 2006 Ok jag ber om ursäkt Men jag vill ha mera information om det som står i rubriken,inte massa annat skoj. hoppas ingen tar illa vid sig, för det var inte meningen (förlåt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amiga 1 Postad 24 Mars , 2006 Ang laddningen så kommer det snart en hel aut laddare för 12v.har ej fått den ännu men återkommer så snart jag vet mera. Jag själv funderar på att använda någon typ av stoppad väska som man har flera mindre batterier i, då kan man välja antal batterier efter behov. Det skrevs i någon båttidning om att bygga en trälåda för detta, men varför inte använda en gammal dator eller kylväska som redan är stoppad och mjuk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivansen 0 Postad 25 Mars , 2006 Tack för tipsen! Slutsatsen blir att jag kommer att prova i sommar, förmodligen med en av de minsta motorerna som drar cirka 30A på max. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nozer 0 Postad 27 Mars , 2006 Har en gummijolle på ca 4m som jag har en elmotor till. Det är en liten rackare som heter Rhino VX-28 Det går frammåt i rätt duglig fart iaf. Att med 4pers i båten ta sig till en ö som ligger 2-2½km ut tar det dryga halvtimmen. /Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 27 Mars , 2006 Jag har den minsta modellen av Minnkota till en gummibåt med ribbotten på 2,3m och gör då med två personer max tre knop, kör normalt i drygt två knop. Jag har ett 75 Ah batteri och det räcker mycket längre än man själv orkar åka med (flera timmar).Batteriet ingår i den vanliga banken på båten och laddas under gång eller via solcell. Den stora fördelen är att det är tyst och ingen blir irriterad när man åker omkring i naturhamnarna. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johann75 0 Postad 29 Juni , 2014 Hej! Söker med ljus och lykta efter kunnigt folk och här verkar ni redan vara inne på det området jag tänker på. Elmotorer till gummibåtar. Gummibåten jag vill ha, är en sådan här: http://www.harald-nyborg.se/gummibat-cheyenne-v-300.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunnerSom Jula sålt nyligen. MEN, där står det att båten ska ha en motor på högst 4hk. Inget konstigt. Dock när man letar elmotorer som jag önskar, så står det bara dragkraft eller i lb, vad de orkar med. Men det säger inte mig någonting. Hur kan man räkna vilken Hk det blir av något som orkar dra X antal lb? Eller så kan det stå i Kg, men jag förstår inte måtten. T ex denna motor: http://jollys.se/elmotor-maritim-e-power-7192.html?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner Skulle den kunna köra ovanstående gummitbåt med belastning på ca 140-150 Kg?Jag är med på att det inte går fort men framåt hyfsat i alla fall?Eller kan någon helt enkelt bara rekommendera en bra motor för att få så hög fart som möjligt till ovanstående båt utan att något går åt skogen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser