berferd 0 Postad 24 Mars , 2006 Någon som vet hur mycket man får lasta ? Det är väl totalvikten som får vara 700kg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 24 Mars , 2006 Tjänstevikten på släpet plus last = släpets totalvikt bh Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 24 Mars , 2006 Är det ett reggat släp är det vad som står i regbeviset.... Kolla där så slipper du alla spekulationer ;-) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 24 Mars , 2006 Kollar Du på jämförbara släp t ex Fogelsta 757 så får den dra 550 kg men som sagt det står ju regbevis. Tror att Du kan gå in på www.vv.se (Vägverket) och SMS:a in regnr och får då svar på lastvikten. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 25 Mars , 2006 Som jag har fattat det får du på ett EU släp (ombromsad 80km/h) dra max halva tjänstevikten, dock totalt max 750 Kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berferd 0 Postad 26 Mars , 2006 Kollade på vägverket och jag får lasta 590kg. Det är ungefär lika mycket som jag kommer lasta på den. Jag behöver köra ca 15mil med kärra och båt. Klarar den detta ? Har hört att lagrerna kan vara av enklare kvalitet och att man därför inte skall köra för långt med max last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 26 Mars , 2006 Hur ofta kommer du att köra 15mil ? Jag skulle nog satsa på en bromsad trailer när det är såpass långt, det ät betydligt säkrare att dra en bromsad trailer. Det är ändå rätt mycket vikt som trycker på och hela vikten skall tas på bilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 26 Mars , 2006 Vad är ungefär lika mycket, strax under =ok, strax över =ej ok. Släpet är ju dimensionerat för någoting av en speciell anledning för just lager och bromsar i max 80 km/h Om Du titta på t ex båtvagnar så är de ofta lite klenare så en spekulation är ju att du kan köra din sträcka fast långsammare och ta det varligt när det blir guppigt osv men om Polisen stoppar dig så har Du inte läst det här...... ps. Om Wille läser detta så får Du säkert ett mera konkret svar. Han drar släp vareviga dag.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 26 Mars , 2006 Ett regat släp i bra skick ska du kunna köra med avsed last i avsed hastighet lika länge som bilen orkar dra det! Är det något som går sönder, beror det på bristande underhåll.... ;-) Men är det en upptagningskärra med plastlager osv, bör du nog inte lämna hamnen! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
berferd 0 Postad 26 Mars , 2006 Det är en registrerad kärra och när jag räknar ihop båtens vikt och motor så blir det 595kg. Jag skall bara köra 15mil en gång då jag skall flytta båten till min bostad. Det är inget bromsat släp. Tack för synpunkterna. Det blir nog att jag gör ett försök, men tar det lite försiktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 26 Mars , 2006 Dåså. Ligger Du såpass under vikten så är det bara att tuta och köra. Kolla bara så att bilen får dra det. //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser