Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst Lars Nilsson

Segeljolleritning

Rekommendera Poster

Gäst Lars Nilsson

Har någon ett bra tips om var man kan hitta en ritning till en enkel segeljolle för hembygge, ungefär i storlek som en E-kanot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Urban Westman

Om du kan tänka dig att bygga en segeljolle i plywood/epoxi så finns det en stor mängd hemsidor i USA som säljer sådana ritningar. Plywood som båtskrov har dåligt rykte här i Sverige men det beror på att det byggdes en mängd plywoodbåtar på 50- och 60-talen där man inte lyckades att täta skivkanterna på ett betryggande sätt. Skivorna sög in vatten och rötskador uppstod. Sedan ett par decennier har man löst detta problem genom att bestryka plywooden med epoxi. I USA detta ett vanligt sätt för den händige att bygga sig en båt. Att bygga plywoodbåtar är relativt enkelt, snabbt och billigt. Själv har jag köpt ritningar till en 3,9m segelbåt ( den finns på: www.glen-l.com/designs/sailboat/gl13.html ). Ritningarna verkar vettiga för oss amatörer och det medföljer en arbetsbeskrivning på engelska. Glen_L har segelbåtsritningar för bland annat plywood i storlekar från 2m till 15m. Deras adress är: http://www.glen-l.com/ Vill ha tips på fler länkar kan maila mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christer Björkström

Söker ritningar på Speedy och Storspeedy. Dessa såldes av tidskriften Teknik för alla. Tacksam för tipps var jag kan finna dessa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vill du inte bygga en E-kanot? Såna ritningar finns ju en del..

post-12222-1394234433,3924_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag äger en Speedy och kommer att få ritningar inom kort. Det finns en hemsida om konstruktören. Sök på Åke Sundstedt på Google.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...