Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
captenmorgan

erfarenhet av insprutning

Rekommendera Poster

är det någon som har någon erfarenhet av innsprutning typ efi,

är dom billigare i drift eller är det bara snack,

går dom jämnare är dom bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insprutning ger en något jämnare gång och är ca 20% bränslesnålare.

Säljaren säger minst 30%, men ta det med en nypa salt. Det beror ju mer på hur du kör och var.

Men om det sedan motiverar en så stor prisskillnad som det är på motorerna får du avgöra själv.

Skillnaden på en Mercury 75hp är 17.000...det är många sjömil innan det blir lönsamt.

Men hur det är med prestanda är jag osäker - någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generellt brukar insprutning framför allt ge lite jämnare gång över hela registret och mer vrid.

Funktionsmässigt är dagens insprutningssystem riktigt bra, så vitt jag ser det, och som jag använder båt skulle jag nog välja det idag.

De två saker som kan tala emot det är:

1 säkerheten: Är det stopp i elektroniken eller mekaniken så är det så är det. En förgasare kan krångla, men den dör inte. Och pratar man lite effekt har ju nästan alla motorer minst två nu för tiden. Du kan alltid linka hem således.

2 insprutningen är något mer känslig för taskig bensin än förgasaren, och på sjömacken är det ju inte helt ovanligt med vatten och annan gegga i soppan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Evinrude 75hk FFI årsmodel 01.

Går mycket tyst och snabb som en tvåtaktare, bränsle förbrukningen är betydligt mindre än både 4takt och 2takt motorer.

Exakt hur mycket i % har jag inte kollat själv men när jag och en kompis med en 70 hk 2takt av annat märke har kört några gånger samma sträcka så har han förbrukat 25 liter och jag 17.

Nackdelen kan vara priset.

Men kom då ihåg att det inte blir några förgasare problem och att jag inte har någon kamaxel osv.

Däremot är det mycket elektronik i den som i dagens nya bilar, så meka själv är svårt.

Lycka till.

MVH

Paul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänkte närmast på innombordare typ mercrusier efi.

kan man klart säga lägre bränsleföbrukning eller?

är det någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ELEKTRONISK insprutning styrs ju hela tiden av alla de värden som går att hämta, för att ge optimal förbränning/effekt i varje ögonblick. =Effektivare utnyttjande av bränslet= mindre åtgång....

En gammal MEKANISK insprutning är inte mycket att jämföra med här ;-)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

EFI startar nästan alltid på första startförsöket (första vridningen på startnyckeln) oavsett väderlek - kallt som varmt.

Det är min erfarenhet med utombordare som har EFI (Yamaha F115).

Ser inte att det skulle vara annat med inombordare.

Har haft förgasarmotor förr och skulle inte så gärna gå tillbaka till det. Se bara på alla utombordaretillverkare - de lämnar förgasarna (bl a p g av miljökraven) och man hittar idag EFI ner till ca 25 hk (Mercury).

För hemmamecken är det nog bättre med förgasare, EFI system är det nog inte så mycket man kan pula med själv.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...