captenmorgan 0 Postad 23 Mars , 2006 är det någon som har någon erfarenhet av innsprutning typ efi, är dom billigare i drift eller är det bara snack, går dom jämnare är dom bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prillan 0 Postad 23 Mars , 2006 Insprutning är klart bättre än förgasare.!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 23 Mars , 2006 vadå bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GTI06 0 Postad 23 Mars , 2006 Insprutning ger en något jämnare gång och är ca 20% bränslesnålare. Säljaren säger minst 30%, men ta det med en nypa salt. Det beror ju mer på hur du kör och var. Men om det sedan motiverar en så stor prisskillnad som det är på motorerna får du avgöra själv. Skillnaden på en Mercury 75hp är 17.000...det är många sjömil innan det blir lönsamt. Men hur det är med prestanda är jag osäker - någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 24 Mars , 2006 Generellt brukar insprutning framför allt ge lite jämnare gång över hela registret och mer vrid. Funktionsmässigt är dagens insprutningssystem riktigt bra, så vitt jag ser det, och som jag använder båt skulle jag nog välja det idag. De två saker som kan tala emot det är: 1 säkerheten: Är det stopp i elektroniken eller mekaniken så är det så är det. En förgasare kan krångla, men den dör inte. Och pratar man lite effekt har ju nästan alla motorer minst två nu för tiden. Du kan alltid linka hem således. 2 insprutningen är något mer känslig för taskig bensin än förgasaren, och på sjömacken är det ju inte helt ovanligt med vatten och annan gegga i soppan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 24 Mars , 2006 Har en Evinrude 75hk FFI årsmodel 01. Går mycket tyst och snabb som en tvåtaktare, bränsle förbrukningen är betydligt mindre än både 4takt och 2takt motorer. Exakt hur mycket i % har jag inte kollat själv men när jag och en kompis med en 70 hk 2takt av annat märke har kört några gånger samma sträcka så har han förbrukat 25 liter och jag 17. Nackdelen kan vara priset. Men kom då ihåg att det inte blir några förgasare problem och att jag inte har någon kamaxel osv. Däremot är det mycket elektronik i den som i dagens nya bilar, så meka själv är svårt. Lycka till. MVH Paul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 24 Mars , 2006 tänkte närmast på innombordare typ mercrusier efi. kan man klart säga lägre bränsleföbrukning eller? är det någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 24 Mars , 2006 ELEKTRONISK insprutning styrs ju hela tiden av alla de värden som går att hämta, för att ge optimal förbränning/effekt i varje ögonblick. =Effektivare utnyttjande av bränslet= mindre åtgång.... En gammal MEKANISK insprutning är inte mycket att jämföra med här ;-) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Mars , 2006 Hej, EFI startar nästan alltid på första startförsöket (första vridningen på startnyckeln) oavsett väderlek - kallt som varmt. Det är min erfarenhet med utombordare som har EFI (Yamaha F115). Ser inte att det skulle vara annat med inombordare. Har haft förgasarmotor förr och skulle inte så gärna gå tillbaka till det. Se bara på alla utombordaretillverkare - de lämnar förgasarna (bl a p g av miljökraven) och man hittar idag EFI ner till ca 25 hk (Mercury). För hemmamecken är det nog bättre med förgasare, EFI system är det nog inte så mycket man kan pula med själv. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser