Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Litsegard

Kan någon ge mig info om Shipman 28?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har funderaringar på att skaffa mig en segelbåt! Har tittat lite på Shipman 28. Jag skulle bli mycket tacksam för råd och tips om vad jag bör tänka på när det gäller denna båtmodell inför ett eventuellt köp. 

MVH

Litsegard  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Sh28. Jag har seglat ganska många olika båtar och kan säga att man får mycket båt för pengarna. Det är en typisk 70-talsbåt med vackra linjer och hyfsade seglingsegenskaper. Den känns trygg i sjön och även om den är lite svårtrimmad, går den mycket bra vid rätt trim. Jag har aldrig seglat min båt ensam, men det finns folk som säger att det ska gå bra. Själv anser jag dock att segling är en social sport och inte bör utövas i ensamhet. smiley-tongue-out.gif\

Kolla även på www.shipman28.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era tips. Jag har fått reda på mer matnyttigt och kan konstatera att de flesta inlägg angående Shipman 28 tyder på att man får mycket båt för pengarna. Det jag nu undrar över är vilka summor man pratar om? Vilken prisnivå bör exempelvis en Shipman 28 från 1973 ligga på?

MVH

Litsegard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisstatistik finns på sailguide.com.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en shipman i höstas. Har inte hunnit segla den än, så kan inte säga så mycket. Den jag köpte var ganska mycket jobb på, så den var relativt billig. För mig blev det en tidig modell. Minus på de tidiga är som jag tolkat det; -klenare skrov -sämre plast -hydraldrift -fulare rutor -sämre förlucka. Om trimrodrets vara eller icke vara är plus eller minus kan man diskutera. Hydraldriften är säkert bra, men kanske väl komplicerad på en så liten båt. Farryman motorerna är säkert rätt OK. Yanmar mer kända dock...

Verkar som de före 75 när de har teaklist vid däcket (istf alu-list) är en bit billigare. De jag kikade på kostade hyggliga från 1975 och senare ca 110-140tkr. De tidigare var i sämre skick, men i samma skick låg de uppskattningsvis 20-30tkr lägre. Riktigt risiga shipman28 verkar gå att få för inga pengar alls - då är dock ofta segel och motor båda dåliga = dyrt att fixa. Riktigt fina tidiga kan nog kosta upp emot 140.000 - men då ska de nog vara väldigt fina.

De som var sena modellen och bra på alla sätt verkade gå direkt om de låg under 150.000.

Hade jag haft mer pengar att lägga på båt så hade nog en riktigt fin sen båt för runt 160.000 kännts som bäst köp. Tyvärr rätt få båtar i det skicket. Men dom få jag såg på annons (som jag tror sedan blev prutade lite på och sålda) verkade kanonfina. Dock var jag aldrig och tittade på just dom eftersom jag inte kunde lägga så mycket...

Ingen ingående studie av priserna kanske, men kikade på rätt många annonser och märkte hur snabbt båtarna såldes... Båtar med rätt pris såldes väldigt snabbt. De som låg 20.000 för högt låg ute länge. Känslig prisbild altså, men en ganska stor båt till ett billigt pris gör att de dyra sakerna som dynor, segel, motor etc kostar på om de måste åtgärdas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Shipman,

Håller med dig till 100%. Jag märker att de 28:or jag tittat på legat rätt i prisbilden för de har gått direkt!! Hinner knappt reagera innan de är sålda. Det verkar som om det är en populär båttyp. Alla jag diskuterat med på olika forum har framhållit att man får mycket båt för pengarna (jämförelsevis). Prisbilden varierar mellan tidiga, omkring 110-130.000:-, till lite modernare 76 och framåt för 130.000:- - 150.000:-. Jag har valt att avvakta ytterligare en säsong innan köpet.

Tack för dina reflektioner och tips!

Lycka till och ha en riktigt trevlig och fin seglarsäsong!

MVH

Litsegard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om det här som skrivits om båten. Jag köpte en Shipman -78 för 1.5 år sedan och jag tycker att priserna verkar har gått ner. Ha i åtanke hur båten är skött och vad som är bytt. Mitt ex var inte sönderborrat, helt i original faktiskt och delar av underhållet var eftersatt. Bl.a visar det sig att motorn var lös pga två trasiga motorkuddar (skruvar för fullt just nu), en genomföring var helt slut (bytte alla) samt en staginfästning var skadad.(sved i plånboken) Glöm inte att båten har runt 30 år på nacken och ta gärna med en Shipmanägare när du kollar båtar. Har nu krupit runt i hela båten och mycket som jag vet idag skulle vara guld värt om jag visste då, men så är det ju.... Det är så mycket att titta på och pressen att missa båten gör det inte bättre, besiktning eller inte osv ....  Vidare kostar omklädsel, ny värmare, segelgarderob över 50.000:- så om du hittar en fin -75 eller senare och tänk på vad det kostar att nyanskaffa.

Vidare är dessa forum jättebra att diskutera på, tyvärr kan jag inte påstå att Svenska Shipmanförbundet är så aktiva, men jag tror att om fler yngre kommer in så kommer det att bli bättre.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Litsegard!

Vad har du för tankar inför segling, segla i alla väder och i med- och motvind? Jag skulle starkt rekommendera en 7/8 rigg istället för en masthead. Fördelen är att du lättare kan segla med fock dvs en 7/8 riggad båt är ofta mer lättdriven och klarar sig med fock. En fock är betydligt lättare att slå med så det blir enklare, roligare och du kommer att segla mer (läs kryssa). Tycker du det är skoj, sätt på en skotskena för självslående fock så har du en superenkel båt att kryssa med...

Segling måste vare enkelt så en rulle är väldigt praktiskt. Alltså fock på rulle och självslående är mitt tips. Vill du sen segla mer så skaffa en genua och kanske gennaker eller spinnaker! Men segla inte med inrullad genua, det funkar som säkerhet men inte att kryssa med!

Har du mer frågor eller tankar så hör av dig...

Mina båttips:

Albin 78 Cirrus

Comfort 26

Dominant 95

Facil 26

Maxi Magic

Maxi Fenix

NF

Senorita Helmsman

mfl

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig själv ägt eller seglat en Sh28 men har goda vänner som jag brukasr segla tillsammans med. De är en familj med två vuxna samt två barn med en tredje på väg. Dom är supernöjda med båten både vad det gäller seglingsegenskaper som komfort. Att den seglar bra har jag själv fått erfara, jag tror att dom har en Sh28 med något tyngre köl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag vill tacka alla för både bra och trevliga svar på min fråga. Det är kul att detta forum fungerar så bra. Man får verkligen hjälp på ett bra sätt!smiley-laughing.gif\

TACK!

MVH

Litsegard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...