Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
AndreasJ

Bränsleförbrukning 330hk mercrusier

Rekommendera Poster

Hej.

Ska köpa båt, har tittat på några med mercrusier 330hk motorer men vet inte om dom talar sanning ang förbrukningen någon har sagt 2,3-2,8L dist i marschfart någon har sagt 1,8-2,0L är det någon här som har egna erfarenheter om förbrukningen.

Väldigt tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!!

Det är en tråkig historia tyvär, detta tas upp i många trådar vid d här laget.

Hmmm det beror lite på skrov tyngd ålder osv... Men vi kan ju utgå från att det är en Jänkare i 8 meters klassen på ca 3 ton... i marsch fart är det mycket svårt för att inte säga omöjligt att komma under 2L dist.. Så dom 1,8 borde räknas som starkt missvisande och är inget annat en ett försäljnings knep... runt 2,5L dist i marschfart (Snålt räknat) kan du kanske komma ner till med allt rätt inställt...

Men jag skulle tippa på att Mellan 2,5-3L dist är en mer värkelig förbrukning tyvär... Min Båt En Bayliner 2355a drar ca 1,5-2 L dist med en 5,7a i marsfart... Men allt är rellativt!!!

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har verkligen kollat upp min båts bränsleförbrukning och den ligger på 2 liter M, om jag ligger på 26 - 28 knop.  Det är en Sea Ray Sorrento 25 som vägde 3100 kilo vid upptagningen i höstas.  Motorn är en vässad BB 454 på 400 hästar.  Tänk på att propellervalet kan vara av stor vikt.  Jag sänkte bränsleförbrukningen rejält när jag bytte till en stålpropp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra om du skriver vad det är för typ av båt om du undrar över förbrukning...

Ett exempel

Med förgasar-bigblock i en Sea Ray 250SD (år -90) är förbrukningen ca 2,25/dm i marchfart. Toppfart 34knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Hulten!  En Sea Ray Sorrento 25 från 88 är att likställa med en Sundancer.  Väger lika och har i princip samma skrov, min ska nog dock vara något mer tungdrivet enligt pappret.  Tankade 220 liter och drog iväg.  När jag sedan tankade fullt igen hade jag kört 113 M. Så det blir något under 2 liter M.  Detta med en vässad motor som ger båten en toppfart på 40 knop.  Allt är möjligtsmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du bytte till stålpropp. från vad? Alu? rostfritt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!  Jag bytte förra året från en aluminiumpropeller till en ståldito.  Båda med stigningen 15 tum.  Anledningen till det låga tumvärdet är att jag trots den starka motorn, kör med ett alpha onedrev, men med utväxlingen 1,32.  vilket istället gör att propellern roterar mycket snabbt, då hänger aluminiumbladen inte med riktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...