Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Gäst wave

Dator i båten

Rekommendera Poster

Gäst wave

Är det nån som e riktigt bra på uppkoppling och kan förklara hur jag kopplar upp datorns till internet via mobilens IR?

Vad finns det mer för alternativ för att koppla upp sig till internet via bärbar dator i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde operatören (Vodafone) som vägledde. Enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IR brukar vara jobbigt, dator & telefon måste ligga mot varandra. Kommer ngt imellan bryts det. :(

Bluetooth eller helt enkelt en kabel mellan telefon & dator är bättre.

Troligen är ett 3G-instickskort det mest ekonomiska om du ska surfa mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller nog med, ett 3G instickskort är nog den lösning som ger dig minst svärande och gråa hår. Det kostar en slant att ligga på Internet över 3G i och för sig. Men det är samma trafikkostnad vare sig du har ett 3G kort eller mobil.

Har för mig att Telia har/har haft erbjudande på något mobilt paket med kort abonnemang för laptopen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte bara inflika att Tele2 har samma erbjudande som Telia, kolla priserna och jmf. Jag skulle också råda dig att använda ett 3G instickskort även om du surfar lite (har använt 3G instickskort länge och fungerar riktigt bra, testade även ute i Sandhamn) . Att koppla sin lur till PC och så sätt koppla upp sig kan som någon sa ge dig en hel del gråa hår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Norrpada fick vi gå upp på högsta höjden för att kunna surfa med Telia 3g i somras.

Trevlig utsikt iof..

/Fredrik

post-8232-1394234589,4671_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är 3g upptagningen runt kusten?

Finns det andra sätt att surfa mobilt på östersjön, typ via VHF?

/Vallan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inmarsat A, B och M fungerar under den 70:ionde bredgraden eller varför inte Iridium! Sök på Thrane & Thrane och Sailor. 

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Modern teknik i all ära.  1g = nmt hade oslagbar täckning.  2g = gsm har en räckvidd på ungefär 18M från närmaste mast.  3g däremot har bara en räckvidd på ungefär 12M.  Något att tänka på när man är i ytterskärgårdarna.  Via VHS kan man inte surfa men väl få samtal framkopplade till vilken telefon som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varken VHS eller VHF går det att surfa på. Någon VHS som man kan ringa med har jag inte sett, men visst kan man få samtal kopplade till VHFen. smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget vetenskapligt test, men min erfarenhet senaste månaden är att tele2 GSM är mycket sämre än telia. Hur deras respektive 3G-nät är vet jag inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Och detta med hur man hittar Kanarieholmarna. Där behövs inga sjökort.

Bara när man närmar sig öarna, vart man nu vill stranda.

Från Portugal, Cabo De S. Vicente till det närmaste stället på holmarna är Lanzarote, Arrecife, 540nM.

Från Lissabon till Arrecife, 600nM.

Köp boken Atlantic Islands by IMRAY. Där har du alla hamnar i Holmarna och mycket därtill !

PS. Om du har en modern bärbar dator där i båten, där du befinner dig i Portugal, så kan du alltid koppla in dig på Marinans Wlan nät. Dom flesta Marinor har gratis eller betal Wlan nät ! 

Det förutsätter att du kan litet om datorer och hantera datorns möjligheter.

Fråga gärna på ort och ställe !

Men det har du väl inte kommit på, eftersom du inte fölger upp dina påbörgade trådar !

Senast ändrad av anemos | 14 februari 2007 | 14:30

post-7154-1394234924,4743_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3G instickskort! Ska du titta på satelit skulle jag rekomendera Iridium, begagnad telefon och ett billigt abonnemang (billigt abonnemang = dyrt att ringa ifrån). För Inmarsas så är det Mini-C som gäller. övriga är både dyra och klumpiga att ha på en segelbåt. Nu vill jag inte förstöra tråden, men vad gäller \anemos\ inlägg här ovan så behäver man inte klanka ner på folk som frågar och påtala eventuella brister i kunskap. Hade alla kunnat allt så hade det inte funnits någon mening med det här forumet. /Hampus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att svara på den här frågan. Ativera IR-porten i telefonen och den i datorn. Det görs under \Kontrollpanelen\ (jag förutsätter att du använder XP eller 2000). En liten ikon till IR-porten kan ligga på aktivitetsfältet nere till höger också. Rikta telefonens IR-port mot datorns. Datorn kommer att känna av telefonen och XP installerar eventuell mjukvara. Under kontrollpanelen går du in på \Telefon och modem\ eller vad det nu heter i Svenska XP. Under fliken \Modem\ går du in och kollar om telefonen kommit upp. I annat fall så lägger du till den som \Standard modem over IR-link\ eller något liknande. Skapa sedan en ny nätverksanslutning med telefonen som modem och telefonnummer och inloggningsuppgifter som du fått av din ISP. Lycka till med internet och den fortsatta seglingen!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Det senaste WX- shart från DW i Hamburg. Mottaget via radio för en stund sedan.

Behövs inte varken 3GSM, Iridium eller något annat internet förbindelse.

Fungerar i båten var helst i världen, per SSB radio !!

Wave Eva W, fölger tydligen inte upp denna gamla tråd, men detta kanske är ett info till andra ?

Senast ändrad av anemos | 14 februari 2007 | 20:19

post-7154-1394234924,7052_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SSB Är fantastiskt bra. Billigt att använda och bra täckning. Tyvärr är den dyr i inköp, förhållandevis knölig att installera och tar mycket plats på en liten båt. En Iridium är dyr att använda men förhållandevis billig i inköp. Man kan rinaa vanliga samtal precis som från en GSM, datahastigheten är högre (2.4 kbps), den tar väldigt liten plats och kräver ingen installation. Kolla även GlobalStar. Man kan köpa en Iridium från ca 4000:- begagnad eller till och med hyra. exempel: http://www.satellitephonestore.com/index.php www.iridium.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

SSB radio är till för experter ! Inte alls knölig att installera om man kan det. SSB radion kan styras av communikation programman, som AirMail m.flera program, men som allting när det gäller datorer, så måste man lära sig detta ! 

Numera går det ganska lätt att ta RADIOAMATÖRSCERT, men detta gör inte personen till en radioexpert !

SSB radion har mycket mer möjligheter än alla annan kostbar utrustning, och att använda är i allmänhet gratis. Winlinks och SailMails möjligheter. Skicka och ta emot E-post, beställa automatiska vädernyheter, grib sharts och annan information, som nyheter ex. via SailDocs mm. 

3GSM fungerar bara vid kusterna. Man har ingen nytta av 3GSM på Atlanten. Och att använda 3GSM som vanlig GSM, utomlands, i länder där det nu fungerar, blir mycket dyrt !!

Iridium telefon är till för att ringa mamma eller för SMS. Mig veterligen går det ej att skicka E-post via Iridium heller och därmed inte få automatiska vädernyheter. För en vanlig on budget seglare är Iridiun ochså för dyrt !

Titta gärna på min tråd om Seglande RadioAmatörer

Det gamla NMT, vare sig 900 eller 450, har ingenting att göra med internet.

I Finland skall det gamla NMT 450 nätets frekvensområde (användas 450Mhz bandet) nätet bli till trådlöst Internet nät.

Kommer i gång till våren !!! Bygges ut så småningom att täcka hela landet !

Senast ändrad av anemos | 14 februari 2007 | 14:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enlingt information f ån Telia har man lagt ner eller ska lägga ner NMT 450, eller är det fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NMT la man väl ner för flera år sedan.

Jag kör med Telia instikskort till min laptop. Inte märkt några problem faktisk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NMT-900 är borta. NMT-450 ar i alla fall så sent som för ett år sedan igång, och det tror jag det fortfarande är. I vårt avlånga land samt vårat oljerika grannland i väster finns det folk som fortfarande bara har mobiltäckning med NMT. Även om de flesta är bönder och borde förbises ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra sätt att kommunicera är via Bluetooth mellan dator och mobiltelefon. Då kan du sätta upp telefonen över däck för att få bättre mottagning. Fungerar bra med Nokia 6230, Bluetoothsticka för USB (100 meters från Clas Ohlson) och Telia Connect. Instickskort är ingen bra variant i båten, oftast dålig mottagning om du inte ligger direkt under sändarmasten eller går upp på berget, men där har du å andra sidan ingen ström....

Telia har uppgraderat datatrafiken i GSM så nu kan man med 6230 (som inte är en 3G-telefon) komma upp i ca 160 kbit (egen erfarenhet), kanske mer. Detta är i praktiskt bruk obetydligt sämre än vanligt 3G som teoretiskt skall ge 380 kbit. Det talas mycket nu om super3G (hsdpa) för datatrafik, men det finns inga telefoner i butikerna till vettiga priser, och skulle själv avvakta att köpa telefon till den situationen klarnat även beträffande kostnader. Intressant test finns på pcforalla.idg.se (januari -07)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill minnas att NMT450 skall vara i drift detta året ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer jättebra att det försvinner till årsskifftet. Vi på telia har bara sändningsrättigheter fram till dess och då klipps det helt. Det finns som sagt lite olika varianter med instickskort (både usb och pcimca). Det du kan kolla på om du jämför oss med tele2 så har samma umts täckning då (sweden 3g är ett partner ägt bolag av tele2 och TS). Men då har vi nästan samma edge täckning som gsm täckning  (som är betydligt större än deras) och det gör väldigt mycket på hastigheten.  

Senast ändrad av makke_the_muss | 12 mars 2007 | 09:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej !

Du skriver Vi på Telia, då kanske du vet om detta att här i Finland kommer detta 450Mhz bandet att användas för Data/Internet W-lan. Startar I april detta år för vissa områden. Byggs senare ut att omfatta nästan hela landet !

@450-nätet byggs med  Flash-OFDM –teknik ! av Siemens OY i Finland !

Vet du något om detta ??

Senast ändrad av anemos | 12 mars 2007 | 12:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det kommer bli i finnland har inte läst på där. Men i sverige har Nordisk Mobiltelefoni köpt upp rättigheterna för dom frekvenserna. Det blir då ett digitalt när på dessa frekvenser här med. Dröjer nog ett tag dock innan det är uppbyggt täckningsmässigt samt det kommer telefoner som klarar fler än detta nät. Det finns ju modeller redan nu men man vill ju kunna roama umts , gsm eller något då detta inte kommer att kunna fungera särskillt bra i tätbebyggda områden då det inte tillåter speciellt många användare samtidigt.

edit: ska tillägga dom kan kommit jättelångt sedan senast jag läste på om det med byggande osv. Jobbar inte med den sidan själv.

Senast ändrad av makke_the_muss | 12 mars 2007 | 13:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej igen !

Jo, det där 450Mhz W-lan nätet här i Finland lovar följande:

@450-laajakaistapalvelussa saavutettavat datanopeudet ovat 1 Mbit/s ja 512 kbit/s.

Eller på Svenska: service med datahastighet 1 Mbits/s och 512 kbits/s.

Det återstår att se !  Den ! April i år. Hoppas det inte blir ett Aprikskämt !!

Jag som har en stuga i ödemarkerna 100 km norr om Helsinki, hoppas på att detta skall fungera. Vet inget om priserna än, men beroende på det, kanske det blir en 3GSM förbindelse i alla fall, det lär ju fungera upp till 1 Mbits/s ochså !

Senast ändrad av anemos | 12 mars 2007 | 13:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns möjlighet att få bredband i båten med det

upphottade 450 nätet. De sökte tidigare testpiloter för att få synpunkter, de bygger upp nätet men det verkar redan nu vara god täckning i skärgården. 0,3-1 mbit verkar vara fullt möjligt, har själv provat i Stockholm och det funkar men jag får väl vänta till sommaren i båten. Lite sämre täckning på vissa kustremsor i norrland men förhoppningsvis så bygger de vidare. Fördelen med 450 är att en mast ger ett mycket stort täckningsområde jämfört med GSM och 3g. Telefoni kommer nog i större omfattning när telia släpper frekvensen, finns, åtminstone fanns förut med vissa begränsningar. ice.net/se numera http://www.nmt.net/  nordiskmobiltelefoni har ice som ägare eller också är det tvärtom. Samma system i Norge Sverige och Finland.Pris 379kr/månad. De norska användarna diskuterar flitigt bandbredden på norsk båtsida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teleoperatören TRE har nu ett bra erbjudande.

Betala 199 kr/mån så surfar du med 3.6 Mbit/s trådlöst i hela SWE, kan variera lite i hastighet beroende på var du bor, bäst i storstäderna och på öppet hav. Själv har vi sådana USB-modem på jobbet, så på kvällen tar jag med mig det hem och surfar. Kommer också använda det i båten till sommaren.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skaffat ny laptop med tres usb-modem.  Funkar kanon.  Lappisen har både högtalare mikrofon och en inbyggd webkamera och det är hur kul som helst att samtala med kompisar via skype med bild och allt.  Att det sedan är helt gratis gör ju inte ont. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...