Steff008 4 Postad 22 Mars , 2006 Hej på er alla. Jag har en bekant som har byggt sig en båt. Vet inte egentligen vad det är för båtmodell, men den kallas Classic. Torde va 610 lång. Konstruktinen kan jämföras med motsvarande storlek Korsö: http://www.korsomarin.fi/610f/610f.php Båten är alltså halvplanande. Rund i baken men flat undertill. Den går lätt upp i ca 20 knop med 50-60 hk motor, men modellen är ej lämplig att köras snabbare eftersom den då blir vinglig. M.a.o. är motorrekommendation på Classic ca 40-60 hk. Så till frågan: Vad skulle ni rekommendera för motor till denna båt. Vi snackar alltså nya dieselmotorer. Det finns ju en hel djungel med olika märken idag. De motorer som hittills står på kandidatlistan är följande: - Lombardini 60 hk - direktinsprutad diesel med en pump per cyl. - Sole 62 hk - Mitsubishis 2.3 liters motor. - Volvo 55 hk - Yanmar 55 hk - Nanni diesel 60 hk - kubota 4 cyl, 2.0 l, turbo - Nanni diesel 62 hk - kubota 5 cyl, 2.4 l Det som är viktigt är naturligtvis pålitlighet, bränsleförbrukning, hållbarhet, service mm mm ja ni vet. Lombardini ligger ganska bra till prismässigt idag, men eftersom den har så pass modern teknik uppstår frågan vad göra när något händer? Sole, som också ligger bra till, är ju en gammaldags beprövad motor med vanlig insprutningspump osv. som är enkel att serva/reparera själv. Hur är det när Lombardinin pajar? Är det bara att dra upp båten på trailer och frakta till närmsta verkstad eller? Eller kanske den aldrig pajar? Hur är det med reservdespriser? Delar till modernare motorer brukar ju va en del dyrare. Vore tacksam för svar från alla ni som har erfarenheter eller andra funderingar kring detta. Mvh, Stefan PS. Förhoppningsvis är motorn monterad när isen går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 23 Mars , 2006 Ingen som vet något om dessa motorer? Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 1 April , 2006 Hej igen på er alla! Det verkar nu som att min kompis gör slag i saken med en begagnad Yanmar 55 hk 4-cyl turbodiesel -87. Motorn har gått ca 2000 h och har varit i en segelbåt. Säljaren har haft upp motorn och rengjort och servat den. Han sa att det fanns en hel del sotavlagringar i motorn eftersom den mestadels har puttrat på tomgång för att ladda batteriena. Nu skall denn i alla fall vara rensad från sot, nyservad och i toppen skick. Vi får hoppas att det är en bra motor. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser