Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Mr-Flipper

Bottenmålad!!! Fördel eller nackdel?

Rekommendera Poster

Ibland så läser man i båtannonser att båten EJ är bottenmålad.

Är det en fördel eller nackdel?  Och varför i så fall?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den inte är bottenmålad så är det ju lätt att se om det finns några skador som annars kan döljas med lite spackel och färg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat över detta men kan inte hitta någon bra anledning. Utan bottenfärg, i varje fall där jag bor i Karlskorna, växer det massor med grejer och då går båten definitivt inte fortare. Möjligen är det en fördel i vatten där det inte blir någon beväxning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog lite underförstått. En omålad båt ska framstå som väldigt lite använd och/eller aldrig saltvattenkörd.

Det är av psykologiska själ som man vill skaffa några pluspoäng.

Bra eller dåligt rätt eller fel, det bedömmer inte jag.

Men känslan av att köpa en båt som aldrig varit målad är nog bättre, därför vill man gärna tala om det i annonserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det beror naturligtvis på hur stor båten är samt om du bor på västkusten eller i någon sjö.

Jag personligen var väldigt nära att köpa en båt som inte var bottenmålad, som tur var så blev det ingen affär. Jag tror att mitt varv skulle ha ca 20 000kr för att bottenmåla. ( ett antal lager epoxi mm)

Det skulle även ta ett antal veckor.

Strax efteråt träffade jag en kille som precis köpt en båt utan bottenfärg, enligt honom så skulle han offra ett antal helger för att åtgärda detta. Tid är det vi har minst, självklart köpar man en båt som är bottenmålad. Känns inte roligt att offra all fritid på detta. Självklart vill man ha båten i sjön så snabbt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20.000kr var dyrt. 3st burkar International Gelshield 200 kostar ca 1000kr och på det 3st burkar valfri International bottenfärg runt 1200kr.

Säg 2.500kr totalt för färg och epoxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, beror på storlek, och var båten ska ligga.

Jag var tvungen att måla.

Klarade mig med betydligt mindre färg (=billigare) att jag mattade ner ytan en aning innan 1:a strykningen.

Kostade en bra bit under 2000:- och mindre än en dags arbete totalt, effektiv tid.

Detta var på en knappt 5 meter lång strypulpetare.

Inget att hänga upp sig på. I mitt fall uppvägde fördelarna med en omålad (välskött) båt upp nackdelarna med råge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor fördel att inte bottenmåla är hänsyn till havsmiljön.

Bottenmålar själv inte min båt, bottentvättar 2-3ggr/år fungerar utmärkt.

Detta är både billigare och tar mindre tid än bottenmålningen varje år.

OK, jag har en liten båt skulle nog bottenmåla om jag haft en stor båt såvida det inte fanns en riktig bottentvättanläggning i närheten.

Kolla in ex www.rentunder.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta arbete med tillägget att ta bort gammal bottenfärg kan du åka på även om du köper en båt som är bottenmålad.

Inte alltid säkert att den bottenmålade båten har färg under sig i bra skick samt att jag själv inte vet att epoxi skyddet är ordentligt. Bottenfärgen behöver ju faktiskt göras om från grunden med jämna mellanrum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...