Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Cejie

test av Maxi 77

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Jag är på jakt efter en Maxi 77 och det börjar bli dags att titta på lite olika båtar. Finns det någon som kan tipsa mig om saker som kan vara extra viktiga att titta på, på just Maxi 77?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars är det väl bara att klicka på båtguiden här i menyn till vänster och pröjsa en slant så har du testet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovars jag känner till detta.

Jag var mest intresserad av att komma i kontakt med någon som har några års erfarenhet av båten för att se vad de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan jag har seglat maxi 77 i många år. Sålde den tyvär för 10år sedan. Då vi fick barn vilket jag ångrar grymt. Helt syvären båt. Beter sig som en mycket större båt stadig o trygg fast man kan segla den ensam inga problem. Ska man ha båt ska man kunna klara av den själv tycker jag. Har gastat på större båtar där man måste va flera stycken känslan förvinner. Ja juste vad man ska titta på. Titta på hel heten har inge exakt så där tex om den är mjuk i däck kan vara en varning. PSjag tror inte du blir besviken seglalungt själv gick jag o köpte en stortriss här i vintras suget blev för stort. Ingen maxi men komma ut å känna havet.  De är sjönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amiral: Jag tackar, det var en bra sida med inlägg från ägares åsikter.

 

Synd bara att någon köpte den båt jag skulle titta på obesedd. Får leta vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa en Maxi 77 är som att köpa en Volvo 740. Den är såpass vanlig att det bara är att leta vidare till du hittar rätt exemplar. Ingen brådska alltså, du kommer att hitta din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kändes lite dyrt.... i texten anger han att den brukar kosta runt 4,5 miljoner. smiley-tongue-out.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Maxi 77 som jag är mycket glad över och har fungerat fint i alla väder, precis som någon skrev, som en Volvo 740 smiley-undecided.gif\ hmmm. Min båtgranne har en 68 så vi går under namnet volvohörnan i marinan ( jag har även skokartongerna bort i hörnet.....). Det enda jag har haft problem med (än så länge) är min utombordare och orginalfästet, motorn tenderar att hoppa av fästet. Och att den är lite klenaste laget (8 hk) för med motor ta sig ur dåligt väder, men sånt finns ju inte?? 2.gif\ Jag blåste in i en brygga när försökte köra på spring och backa ur en hamn med pålandsvind.

Och satsa på en 76:a eller nyare om du vill stå i upprätt läge i pentryt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas de är bättre än min 740 var iaf. Det som inte gick sönder på den finns nog inte. Den gjord jag mig av med illa kvickt efter att kylaren spruckit vid ett rödljus mitt i Halmstad. Lagom spännande.

 

Annars är det en 76a eller senare med inombordare som jag har spetsat in mig på. Verkar vara det som gäller.

Tyvärr var det någon som köpte den båten jag skulle titta på utan att se den. :(

Ingen som råkar ha en extra att sälja till mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika efter en Sunwind 26 också, kan vara ett alternativ eftersom Maxi 77:orna börjar bli lite dyra. Sunwind 26 har oftast bättre finnish på inredningen mm och har en modernare rigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå jag håller utkik efter Sunwind 26 också, samt Albin 78a men de senare ligger ofta dramatiskt högre i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in 77:or av senare modell. 80 och framåt ska vara de bästa, då man åtgärdade de flesta felen. Den ska ha tierods (som håller ihop botten med taket. Har du tänkt på inombordare så är rådet att köpa en med sötvattenkylning (gäller ju generellt). Kolla även när bälgen till drevet är bytt, ska man göra mellan 7-13 år beroende på vem man frågar).

 

De äldre exen kan man hitta billigare men kompisens från 73 hade problem emd läckande kölbultar som dessutom rostade. Man får vad man betalar för...

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå hallå

 

Har också varit inne på Maxi -77 men det föll för min del på att den blir lite dyr om man vill ha den bättre riggen.

 

tjing tjing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla givande inlägg, nu vet jag vad jag skall kolla efter för mindre synliga brister.

Tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...