Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
Gäst Nisse.Solberg

B20 Elektrisk vattenpump.

Rekommendera Poster

Gäst Nisse.Solberg

Är det någon som har provat att sätta in en elektrisk vattenpump för kylning av motorn. Är det en bra lösning eller är det bara att glömma.Tänkte sätta in det och ta bort vattenpumpen med impellern (sjövattenkyld).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Staffan

prova vet ja, intressant faktiskt. skiv om resultatet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Tror jag inte fungerar då den måste pumpa en hel del vatten, inte vara känslig för lite småskräp (skovelslitage) och hålla för kontinuerlig drift. Är anledningen till ev byte strul med impellerpumpen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Martin

Tror jag inte fungerar då den måste pumpa en hel del vatten, inte vara känslig för lite småskräp (skovelslitage) och hålla för kontinuerlig drift. Är anledningen till ev byte strul med impellerpumpen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Den mekaniska vattenpumpen har ju fördelen att styras av motorn. Lågt varv, litet kylbehov, lite vatten. Högt varv, högt kylbehov, mycket vatten. Elpumpen måste ju vara dimentionerad för max behov och gå på max hela tiden om du inte bygger effektreglering på den = effektslöseri annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag undrar bara!! är inte sjövattenpumpen ganska slitstark? Den ska ju tåla dagens alger och lite manetdelar och annat småskräp. Är inte en elpump något känsligare och samtidigt lite klenare för att kunna få med allt detta plus kylvattnet? När motortempen stiger är det ju ofta så att antingen är sjövattenintaget igensatt av stort skräp eller så har impellern gått i bitar. Har impellern pajat är det ju billigare att byta den än en trasig elpump, eller???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter

Vi har provat med en cirk.pump till kylningen på en streetracer med cheva 350 v8 detta funkade fint för man kunde kyla motorn en stund efter att man kört med den, men detta var ju i en bil(inga alger mm.mm)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Lala

Det går att använda el pump i tomgång och lågfart, sen får man tillverka ett petårör som man monterar på utsidan av akterspegeln i gämnhöjd av båtboten den kan man sedan justera mängden vatten så att det passar just din motor. det fins att köpa färdiga rör. -Pumpen & Rör köper du hos Micke Frode Racing Vaxholm eller Värmdö Motortecknik Gustavsberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Hej, jag har också funderingar på en elektrisk vattenpump till min marina XD-2 diesel, 75 hk. Hur gick det med din installation? Provade du och isåfall vilken pump valde du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Topp problem

Bygg om motorn till sötvatenkylning inann topparna har rostat så mycket att topp packningen inte har någon yta kvar! Inte kul när det hänt! Annars tycker jag iden med elpump låter intressant. Lycka till med exprimentet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...