OleEvinrude 0 Postad 21 Mars , 2006 Hej, Jag orkar inte mecka med min gamla Evinrude längre och jag vill ha en större båt. En ganska ny båt som är lämplig för fiske även i öppnare vatten. Den bör också ha vindskydd för föraren och gärna för passagerare. Den ska användas för familjebruk och fiske i första hand och jag har kommit fram till följande kravspec hittills... - Minst 5 meter - Ska klara 5 vuxna och plana ut på marchfartsvarv med dom i - Ska kunna användas till lekar som vattenskidor etc - Ska tåla sjö för utomskärsfiske - Ska vara självlänsande - Inte för rank vid stillaliggande (fisket) - Bra om det finns något väderskydd som kapell över förarplatsen Söker rekommendationer både vad det gäller båt och motor. Budgeten är ca 150000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 21 Mars , 2006 Hej! En Uttern 6000 med en relativt ny 4-taktsnurra bör du kunna få för din budget. Inte så mycket att åka vattenskidor efter, men dina andra krav fyller den bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 21 Mars , 2006 Kan rekomendera Yamarin 5200 som jag själv har, max 6 pers. 5 pers kan lätt sitta under akterkapellet. Kolla i min sjöbod. Du borde kunna hitta en årsmodell runt 2000/2001 för de pengar du vill lägga beroende av motor och ändå ha pengar över till ett kapell & kartplotter. Jag har en 2-tak 75hk och det funkar kanon. Skulle dock inte vilja ha en mindre motor, har sett en del till salu med 50 & 60 hk det tror jag är alldeles för litet för vattenlek och ofta 5pers i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 22 Mars , 2006 Ja, det är nog något i stil med din Yamarin jag är ute efter. Läser annonser för fulla muggar för att skaffa mig ett grepp om marknaden så jag kan känna igen en OK deal när jag ser den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 22 Mars , 2006 Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Antu 1 Postad 22 Mars , 2006 Om du skall åka vattenskidor och fiska (trolling?) med samma bår så kan jag varmt rekomendera Optimax-montorerna från Mariner/Mercury. 2-takt med direktinsprut. Ljudnivå och bensinförbrukning i 4-taktnivå men draget i starten från en 2-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 23 Mars , 2006 Trollingfisket är sekundärt, familjebruk och spöfiske från båten primärt. Vattenskidor etc är också ganska sekundärt och bara tänkt för lätta åkare (barn), men familjekomfort är primärt varför kapell och vindskydd är ett måste. Tror jag hittat något nu, ska titta på den i morgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 24 Mars , 2006 Nu är det klart Det blev en Yamarin 5150 Big Ride som är bowrider versionen av det skrov som havskatt har. Den kommer med kapell från vindrutan och bakåt och en 90 hk Yamaha 2 taktare. Köpte till ekolod och trailern båten stod på. Båt och motor är från 99 och i gott skick så vitt jag kan se. Tror att denna ska uppfylla min kravspec mer än väl. Nu kan det få bli vår och sommar Bild... http://212.112.182.19/images/12/1281681635.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 24 Mars , 2006 Grattis och lycka till med nya båten ! Du blir säkert mycket nöjd ! Vi längtar alla till sjösättning ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OleEvinrude 0 Postad 24 Mars , 2006 Tack, Känner mig ganska upprymd och förväntansfull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 25 Mars , 2006 Riktigt snygg dessutom! Härlig båtsommar när den väl kommer! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser