Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Mr-Flipper

Hur köper man båt?

Rekommendera Poster

Jag har en liten fråga som jag har funderat på ett tag.

När man köper en båt, hur vet jag då att han/hon som säljer båten verkligen är båtens rättmäktige ägare?

Med andra ord, hur vet jag att båten inte är stulen?

För det finns väl inget registreringsbevis eller något annat sorts papper på båtar som det finns på bilar?

Ha det så bra.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju ruckat på köp i god tro regeln så den kan man ju inte luta sig mot därför blir det till att kolla de papper som finns desto nogrannare.

Du kan ju fråga efter kvitton på båtköpet, nån gång så köptes ju båten från en handlare och är den lite nyare tycker jag att man skall se till att de finns. Sen kan du ju fråga efter servicekvitton, kvitton på utrustning som du ser sitter i båten. Om inte ägaren kan plocka fram dessa så tycker jag att man skall börja fundera, det finns ju så många båtar till salu så då är det ju tryggare att hitta en med alla papper i ordning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stulna båtar, börja att söka hos Larmtjänst.

När/ifall du skall köpa en båt så är det givetvis upp till dig att förvissa dig om att säljaren också är personen som i verkligheten äger båten. Då kan du ha två helt olika senarior.

I första fallet har du en säljare som visar upp dokumentation om båten sedan stenåldern. Denne har kvitton på det reparationer och nyinköp gjorda för ett antal år sedan. Båten har också legat vid samma båtplats de senaste åren. I detta fallet är det väl inte så stor chans att du blir blåst, eller?

Svårare blir det när någon utger sig för att sälja båten för någon annan. I detta fallet hade åtminstonde jag ordentligt dragit öronen åt mig, tagit legitimation på säljaren, fotograferat båten och kontaktat larmtjänst, ringt polisen och efterhört ifall det finns någon stöldanmäld båt som passar in på beskrivningen osv. Finns det inte någon liknande båt stöldanmäld och jag fortfarande skulle vara väldigt intresserad av just denna båten. Skulle verkligen se till att få kontakt med den rättmätige ägaren och fortsätta enligt första fallet. Jag skulle inte över huvud taget tänka mig köpa någon båt som jag inte förvissat mig om att det är den rättmätige ägaren eller dennes representat (som har fullmakt) som jag gör affär med. Det finns allför många båtar till salu för att köpa billigt av någon som har specialpris just till mig. /lycka till med ditt båtköp/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla leg på säljare, kvitto på hans köp av båten, försäringsbrev och kolla med larmtjänst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej du kan jo lade en mægler ordne handlen for dig så er dt hans opgave at kontroler om båden er stjålet eller der er restgæld i den.

Med sejlerhilsen

Helsingør bådsalg.

www.hbs.dk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KÖp båten från USA så får ni en massa intyg & papper på att ni äger båten smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med polisen dom kan numera göra sökningar i register över hela landet på stulna båtar, finns inte båten där kan ingen begära mer av dig, då har du ju gjort allt du kan för att kolla upp det hela, borde då inte vara några problem att hävda att du köpt i god tro. Detta var vart fall det polisen sa till mig vid mitt båtköp.

Köp dig ett riktigt köpekontrakt för båtköp, finns på bokhandeln, då får du med alla juridiska punkter som proffsen tagit fram. Tryggt och enklet, se till att köpare & säljare får var sitt orginal med namnteckning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga säljaren var båten är försäkrad och efter hans personnummer. Kontakta sedan försäkringsbolaget och berätta varför du frågar. Har han haft försäkringen där ett bra tag är han med största sannolikhet också ägare till båten (en liten möjlighet finns dock att han just sålt den till annan köpare...)

Har den bara varit försäkrad där ett par veckor skulle jag släppa det objektet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där, hade ingen aning om det. Viktigt som FinnSpeed skriver om bilagan med utrustning, handlar om mycket pengar ifall ni inte har samma uppfattning om vad som skall ingå i köpet senare (Risk att bli blåst).

En praktisk sak kan vara när du hittat din drömbåt och betalat handpenning se till att säljaren verkligen har båten försäkrad, begär kopia på försäkringsbrev och faktura. Skulle någonting hända med båten innan du hämtat båten finns ju fler möjligheter till lösning än att häva köpet och leta efter en nya båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte att hävda godtrosförvärv sedan lagändringen 2003. Den som är bestulen har alltid rätt att få tillbaka sin egendom utan lösen till ny ägare. En oskyldig köpare/ny ägare får gå den enda (o)möjliga vägen  av att kräva tillbaka pengarna från den som sålt båten (inte så lätt eftersom dom som stulit båten sällan har utmätningsbara saker) man riskerar också alltid att åtalas för häleri. Deprimerande att ordningsmakten ger Dig det svar Du fått (får hoppas Du frågade pojkarna i blått innan 03).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr inte, det var under 2004, men det var det svaret jag fick med tillägg att köp du båten du kan känna dig lugn

I mitt fall är det lugnt, tror jag, då säljaren är en bekant men som i sin tur inte varit lika noga med pappren och kunde inte dokumentera 1:a ägaren, men det båtköpet var före 2003.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte ngn hävdat att de blåklädda dömer. Däremot är det dom som skall upprätthålla den lagstiftning vi har och då är det deprimerande när de lämnar felaktig information.

Lagen gäller inte retroaktivt precis som du är inne på; en tidigare ägare före 2003 skall bedömas enligt den gamla lagstiftningen (sen hade man iofs undersökningsplikt då också)...

HK för Din del är det knappast några problem.21.gif\

Begränsningen  för den ursprunglige ägaren i lagen (som jag tycker är x-tremt generös - vem agerar INTE inom 6mån från det man fått reda på var båten finns, skulle väl bara låta bli om man fått en mkt bra ersättning från f-bolaget), gäller i 10år därefter får den nye ägaren rätt till båten(lösöret) genom hävd.

& ja FS håller helt med, det här är fördelen med ett register (om det omfattar alla båtar, men det är framförallt båtar under 7m som försvinner). Sen tycker jag att nackdelarna med ett register överväger eftersom jag är övertygad om att statens morot att tvinga fram ett är möjligheterna till nya skatteuttag.3.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att jag sa att HK skulle åtalas för häleri? Men håller med, tycker lagtexter är kul7.gif\ men det går inte att rycka § ur sitt sammanhang och precis som du är inne på alla lagtexter är tolkningar. Förarbetena är det som ger bäst vägledning till hur lagen skall tolkas... Men vad gäller §3 kännedom - om tex en båt - bör väl snarast betyda att jag (den rättmätige ägaren) vet var den är alt vem som förfogar över den, då är jag tvungen att agera (dvs använda pojkarna i blått) inom 6mån, vilket i sin tur upphävs av 10 årsregeln i äganderätt via hävd. Måste antas; när jag borde vara medveten om det via x-tern källa, gamla båten ligger 3 platser bort på bryggan etc etc... Annan tolkning skulle vara intressant att diskutera2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med (så nu tog den diskussionen slut6.gif\), både avs häleridelen och äganderätten, tror bara inte det krävs speciellt mkt argumentation från din sida om du kan bevisa att han knallat runt på bryggan i 2 år 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...