Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Havskatt

Trollingutrusta båten, var börjr man ?

Rekommendera Poster

Jag tänkte prova på trolling i liten skala för att se om det är något för mig. Använder båten till utfärder, bad och vattenlek och vill inte ha en båt som hela tiden ser ut som en julgran med trollingprylar.

Tänkte sätta dit 4st spöhållare, har ekolod vad mer skall jag börja med ?

Vill inte köpa prylar för tiotusentalskronor i master, djupriggar mm.

Kan jag köpa 4st billiga trollingpaket (spö & rulle) eller stasa på kvalitetsgrejor men bara 1st ?

Vilka drag, pravaner mm i trollingdjungeln bör jag skaffa ?

Sportfiskemässan närmar sig, tänkte kolla runt där på prylar !

Är det förresten någon som vet om några bra fiskeställen runt/kring Singöfjärden ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i första hand ute efter havsöring.

Läste på en hemsida som har trollingskola om olika blänken, paravaner mm

Är ute efter en liten basutrustning av drag, paravaner mm

Hur mycket bör man lägga på en rulla ca ?

Är också nyfiken på Jerk-fiske, kan man använda samma rulle till Jerk och Trolling ? Då är det lättare att lägga mer pengar på en just rulle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej havskatt. jag tycker du ska sattsa på bra grejor framför vad det gäller spö lina och rulle. känner du nån som jobbar som smed så kan han fixa egna djuppriggar för en billig pening även spöhållare åt dig . annars har jag sett på blocket mycket trolling spön och djupriggar till salu . jag har själv byggt mina egna spöhållare och djupriggar. ska rigga upp min nya båt med spöhållare och lite småfix fast nu köpte jag faktiskt djuprigg på blocket . har själv trolling fiska i nästan 20 år nu fast då vid vänern så vad gäller beten för havsöring vet jag ej. vill du ha mycket proffs tipps kolla dena sida http://www.outdoor.se/sportfishnews/  det är en polare till mig

MVH Laxen

post-7676-1394234588,2674_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För snart fyra år sedan började jag med trolling, då körde jag med 4 spön, 2 st Dipsy Diver och två sidoparavaner. Jag köpte Okuma Magda och spön RT Cruiser i paket hos Regal och dom funkar fortfarande kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, skall bli kul på sportfiskemässan !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in Berras Sportfiske, http://www.berras.se/ . Dom brukar ha bra paketpriser på spö, rulle och lina. Jag brukar själv köpa mellanpaketen, dom billigare paketen har oftast dåliga rullar där linan skär in mellan spole o gavel och fastnar. 4 spöhållare räcker gott och väl, nån djuprigg behövs inte, vill du ha ner dragen finns det billiga lösningar för det oxå. Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur viktigt är det att ha räkneverk på en trollingrulle ?

Absolut nödvändigt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fort ska det gå ungf, för att trolla havsöring? Har tänkt börja släpa drag efter segelbåten, det är ett bra skäl att inte starta motorn om farten kryper ner under två knop i lättvind. Tips på bra drag vore fint också.

Jag har ett långt spö och en enklare Ambassadör som jag knappt kastat med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har 2 spöm med räkneverk(i fot), ger mig bara räknevärk...

Man ser ju hur mycket lina som är ute men sen beror  det ju på vad man har för drag, lina mm hur djupt det går, ser ingen egentlig användning för det, men dom stora killarna kanske kan svara på detta. Trollar mest i Dalarna o Norrtälje, blir mest trolling efter Gädda och Gös här, inte så mycket öring mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4spön klarar man om man avänder 2 Divers från30:-/ eller 2 spöparavaner från 250:-

E man lite händig och har lite känsla så kan man köpa billigare kitt,för å prova.

Jag köpte billigaste kitten jag kunde hitta från 350-450kr för att kolla.

Vist såg ganska snart att knarren var känslig på rullarna jag hittade = inte veva in med knarren på.På ca 10 rullar och spön och ca 30 väner turer på 3år(största lax 8,5kg) har 2-3rullar gått sönder på riktigt så att jag lämnat in på garanti. inget spö har gått sönder.Rekomenderad pris lapp på en trolling rulle 2000:- mina kostade 200:- på rea.

Jag är nöjd än, garntin har gått ut så nästa som rasar blir reserv dels rulle.

För att prova om Tolling e roligt så kan köpa lite skit eller begannat.

Mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...