Minego 13 Postad 20 Mars , 2006 Någon som använder Julas ankarband max 2.5 tons brottgräns? törs man lita på banden? Min väger kring 1700 kg, (kostar 198:-).Finns enbart hållare för rullen att köpa separat alt. någon som gjort en egen som fungerar? Undvik ny Biltematråd.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 Mars , 2006 Se mitt inlägg som lite taskigt, för det är alla mina inlägg som handlar om säkerhet kontra pengar. Fråga dig själv vad det är värt att i en trängd situation veta att man har köpt riktiga grejer? Köp sedan det som du anser att du och dina nära och kära är värda!/mvh/Nitro Ps. jag tror att du redan gjort en reflextion vad gäller säkerhet och Biltematråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 254 Postad 20 Mars , 2006 Håller säkert, du skall väl inte hänga båten i bandet... Viktigt att kolla är hur UV-beständigheten är, det är inte ovanligt att banden förstörs av solljuset och går av när du minst behöver det :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 20 Mars , 2006 Hoppades att få reflektioner o riktiga fakta om ankarband, skillnader osv, just för att undvika det Du pratar om.....beror ju litet på var man ligger för ankar, skärgården eller lugnare insjö.Tror säkert att någon har erfarenhet o ger det svar jag letar efter.Har inte sett några större julatrådarvad det nu beror på. Biltemas brukar ju aldrig ta slut.....men vad vet jag, ödmjuka landkrabba... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 20 Mars , 2006 Du borde upplysa forumet om var och hur Du tänker använda det Du frågar efter! Fråga 1 I båt Fråga 2 Som ankarlina vid ankring Någon som använder Julas ankarband max 2.5 tons brottgräns? Finns säkert många, förhoppningsvis flera här och som kan svara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 20 Mars , 2006 Det jag tror är svaga punkten är sömmarna! Köpte bogserband billigt, och de sömmarna sprack. Men kan man sy räddningsselar odyl själv, måste det ju gå att komplettera sömmarna i ett ankarband också... Hur många är det inte som använder billiga surrningsband (eller inget alls) på takräcke och släpvagn, där är det säkerhetsfråga också ;-) Köp på! / Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mala 2 Postad 20 Mars , 2006 har använt julas ankarband i en sommar funkar rolex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 20 Mars , 2006 .....beror ju litet på var man ligger för ankar, skärgården eller lugnare insjö. Just dom erfarenheterna jag är ute efter med den brottgräns jag anger!! ENDE heter det på Tyska.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 20 Mars , 2006 Här kommer ytterligare en som inte vet något om just Julas ankarband Kan dock berätta att när jag köpte min Bella Falcon så satt ett bandankarspel på den och på spelet var ett band från känd båt-tillbehörsfirma monterat. När jag skulle dra upp ankaret vid andra ankringen gick helt enkelt bandet av ett par meter från ankaret. Kontaktade då leverantören av ankarspelet som menade att det hände då och då med pirat-band (självklart). Köpte då ett nytt originalband och det har funkat klockrent sen dess. Min slutsats liknar Nitros, köp inte grejer som kan vara skit om du måste lita på dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesh 0 Postad 20 Mars , 2006 Köp så viktiga saker på båttillbehörsaffären. Skulle inte vilja vakna en blåsig kväll och ligga på land med familjen skrikandes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 21 Mars , 2006 http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankbri.htm Sökte litet på Google o hittade denna tråd som kanske bra beskriver fällorna med ankarband, UV strålningen är en bov, men går ju att åtgärda. Skulle vara intressant att veta hållfastheten för vanlig ankarlina som legat öppet i boxen i 16 säsonger, skillnaden kanske inte är så stor på hållfastheten. Claes problem får ju en rimlig förklaring om man läser sista stycket. Det finns inte heller samma elastisitet i banden, känns stumma, och risken är att ankaret då draggar? Är det ett problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 22 Mars , 2006 Det blir (Jula) ankarband med (Biltema) ankarfällare på försök under sommaren, o med kätting 1.5 m närmast ankaret enligt Sjörövarns förslag. Tackar för alla synpunkter o goda råd!!! Håll ut landkrabbor o superamiraler snart......!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 23 Mars , 2006 Hmm....Franska känns litet fjolligt på sjön.....Tyska Vargarna avslutade alltid sina rapporter med ENDE . (Mitt fartyg är inte någon ubåt...förutsatt att bandet håller vad det lovar, alt. att jag inte råkar ut för någon/gra sjörövare) Från landkrabba till kadett var det så lätt.....? Ha det gott! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser