Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
henke-arvidsson

problem med startmotor!!!!

Rekommendera Poster

har en mercury 402 (40 hk) från 80-talet som jag i somras fick problem med startmotorn  på, när jag vrider på startnyckeln segar motorn bara runt, precis som när batteriet är dåligt, har testat med flera olika batterier varav ett nytt och inget har hjälpt.. har inte bytt några kablar eller ändrat på nått annat... vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det??  tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade själv en Merc 65hk förut med samma problem.

Ta en multimeter/voltmätare. be sedan någon vrida på nyckeln, mät då spänningen på startmotorns poler. Kommer det fram 12V när starten segar runt? Om inte, byt kablarna till starten / batteriet.

Det va mitt fel iaf.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat så att alla jord kablar sitter åtdragna på alla punkter? Kolet i startmotorn kan även vara felvänt så att säga, man har svarvat det åt fel håll. Hade liknande fel på min förra startmotor och det visade sig vara felsvarvat eller felvänt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

om du har en huvudströmbrytare (typ en sån med röd plastnyckel) så testa att antingen koppla förbi den eller byt ut den. Jag hade exakt samma symptom på min båt och det var okontakt i btytaren så bara en bråkdel av strömmen kom fram.

Ganska vanligt fel. Testa att koppla förbi den först så ser du om det är detta som är felet. 

Mvh // Martin S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Byt kol det finns billiga universal som passar gör det innan du bränner ankaret och knacka ej på startmotorn magneterna är limmade och spricker mycket lätt. Har själv gjort misstaget att knacka till när min start inte ville dra och betedde sig som om ett kol inte låg an.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska sälja den för en billig peng till mig. 2.gif\

Sten

post-3061-1394234588,4185_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Samma här jag behöver också en till blir den billig så är jag med på buden, såg ni 40hk som låg på blocket någon timma idag 4000:- ink reglage och tank ringde men han var redan nerringd och hade hur många köpare som helt, annonsen nu borttagen, så det var rätt pris för en bra 40hk murkla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem med start motorn i min stålbåt. Jag tog isär start motorn & rengjorde den från en väldig massa skit, sen vart det fart på dieseln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...