Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
ALihv

Vilken propeller ska jag ha?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Wellcraft 23 Nova 1987 med en 350 Magnum. Jag har idag en 19 propeller och en 17 i reserv. Kan någon propellerkunning berätta vad jag borde ha. Vilken betydelse har stigningen när det gäller fart och bränsleekonomi? Har hört att jag kanske borde byta till en 23. Tacksam för tips.

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

propellern har en del betydelse till förbrukning samt fart,propellern skall imensioneras efter motorns varv.toppvarvet är det som det ska?

om den varvar för mycket eller om varvtalsregulatorn slår i så bör du byta till en med större stigning.om den varvar för lite på toppfart går den tungt och drar mer soppa samt att den ej får ut allt vridmoment och hästar som den skall ge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Programmet är inte gjort med tanke på inombordare(vi har aldrig testat det för inombordare).

Att räkna på stigning av propeller har är dock den samma om det är utom eller inombordare.

Hittade en artikel från Båtliv där man använt Prop´ n Speed...

http://www.algonet.se/~segeroe/Batliv03-04 (64-65)1.pdf

Om man tittar på beräknad fart/verklig fart så verkar det fungera på dom högre varvtalen.

Mvh

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänd dig till en propellerleverantör direkt, då får du automatiskt ett proffs i andra änden. Med tanke på vad det kostar.

Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för många bra tips!

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...