ALihv 0 Postad 19 Mars , 2006 Hej, Jag har en Wellcraft 23 Nova 1987 med en 350 Magnum. Jag har idag en 19 propeller och en 17 i reserv. Kan någon propellerkunning berätta vad jag borde ha. Vilken betydelse har stigningen när det gäller fart och bränsleekonomi? Har hört att jag kanske borde byta till en 23. Tacksam för tips. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 19 Mars , 2006 propellern har en del betydelse till förbrukning samt fart,propellern skall imensioneras efter motorns varv.toppvarvet är det som det ska? om den varvar för mycket eller om varvtalsregulatorn slår i så bör du byta till en med större stigning.om den varvar för lite på toppfart går den tungt och drar mer soppa samt att den ej får ut allt vridmoment och hästar som den skall ge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Mars , 2006 Hej! www.propellertrim.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 20 Mars , 2006 Hej Programmet är inte gjort med tanke på inombordare(vi har aldrig testat det för inombordare). Att räkna på stigning av propeller har är dock den samma om det är utom eller inombordare. Hittade en artikel från Båtliv där man använt Prop´ n Speed... http://www.algonet.se/~segeroe/Batliv03-04 (64-65)1.pdf Om man tittar på beräknad fart/verklig fart så verkar det fungera på dom högre varvtalen. Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ses1 0 Postad 20 Mars , 2006 Vänd dig till en propellerleverantör direkt, då får du automatiskt ett proffs i andra änden. Med tanke på vad det kostar. Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ALihv 0 Postad 21 Mars , 2006 Hej, Tack för många bra tips! Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baseman 0 Postad 21 Mars , 2006 Här har du en länk till vad de tycker att man ska ha för värden för bästa resultat. http://www.bullockmarine.com/mercury/2005_sterndrive_hp_350_mag_mpi_300_hp.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser