prillan 0 Postad 19 Mars , 2006 Hej vad tror ni om nya yamarin 56SC, jag tycker den verkar ha mycket bra planering, men vet ej så mycket om yamarin förövrigt. Snusarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Mars , 2006 Hej, Tror inte den testats än i nån båttidning än. Kanske i nån finsk båttidning som Vene. Har själv en Yamarin, 5820 (numera 58BR) med Yamaha F115 - allt från 2003. Yamarin har ganska bra kvalitet på plastarbetena men ingen superkvalitet tycker jag. Blankt och fint på ytan men synar man i sömmarna ser man att de haft ganska bråttom att sätta ihop båtarna. Inget riktigt hantverk där saker och ting får ta tid att göra. Det är sällan man hör att Yamarins båtar har dåliga sjöegenskaper. Har själv inte hört talas om det (än) och ej heller läst några tester där deras båtar fått dåliga omdömen om sjöegenskaperna. Min båt har det varit en del fel på men det har åtgärdats på garantin. Det naturliga valet när man köper en ny Yamarin båt är att välja en Yamaha motor eftersom alla Yamarin har förinstallerat reglagekablage, reglagebox, varv- och fartmätare från Yamaha. Namnet Yamarin säger en del om det nära samarbetet med Yamaha ang motorn. En 56 SC (Side Console) klarar en motor upp till 115 hk (t ex Yamaha F115) och gör då modiga 40 knop enl Yamarins hemsida (på finska) men en Yamaha F100 eller F80 lär ju räcka mer än väl i de flesta fall. 90 liter fast tank är bra, ger fin räckvidd. Som vanligt får man köpa till en del extra tillbehör om man vill ha en komplett båt som akterkapell (om man inte nöjer sig men en huva över styrkonsollen), ev teakdurk (snyggt men dyrt), ev transportpressenning m m. Enligt Yamarins hemsida (på svenska) skall det ingå s k offshore säten och de är mycket bekväma (har det i min båt), se bilden ovan hur offshoresäten ser ut. 56 SC är ju ganska lätt (620 kg utan motor, batteri, bränsle osv - gissningsvis ca 900 kg el strax däröver med detta och lite tillbehör i båten) och blir ju trailerbar med de flesta personbilar och B-körkort och det är ju bra om man har behov att traila den. Jag har en Bålstasläpet REG 1350 till min Yamarin 5820, funkar bra. Antar att du kollat över specifikationerna osv på Yamarins hemsida och Yamaha Motor Sveriges hemsida. Så är det väl bara att besöka nån Yamarinhandlare som har nåt demoexemplar framme på 56 SC så du kan kolla in den lite närmare och provsitta osv så du kan bedöma om den passar dina behov. Tror inte du behöver oroa dig för sjöegenskaperna som sagt och att få provköra en viss modell i sjön är väl ganska ovanligt hos många marinhandlare även om det ju borde vara lika naturligt som att provköra en bil innan köp. Gissningsvis är det svårt att få referenser än på nån som har köpt en 56 SC då ingen knappast haft möjlighet att sjösätta än. Du får nog köpa grisen i säcken och hoppas på det bästa. Det brukar gå bra bland erkänt bra märken och dit tycker jag Yamarin hör. Men glöm inte att kolla in andra fabrikat också, det kan finnas nån modell hos andra tilverkare som passar bättre. Sida ur broschyr Yamarin nyheter 2006 med 56 SC: länk (observera att stolarna i broshyren inte är s k offshoresäten som ju skall ingå enl Yamarins hemsida) Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 19 Mars , 2006 Jag har bara gott att säga om Yamarin. De har erkänt mycket lättdrivna skrov vilket ger bra bränsle ekonomi. Min båt är en 5200 hette förra året 5210 och i år har man döpt den til 52CC. Inte samma planlösning dock men det finns båtar ute på begangnat marknaden. Yamarin har bra 2:a-hans värden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oliver28 0 Postad 29 April , 2006 Hej hur blev det, köpte du någon Yamarin 56SC? Jag har beställt en och ska få den levererad i mitten på Maj. Så nu går man bara och väntar. Valde till slut mellan Uttern S55 och 56SC:en, men hörde så mycket gott om Yamarin så det fick bli den och en vild Yamaha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mickes 0 Postad 22 Maj , 2006 Hej! Intressarad av att köpa en yamarin 56 sc o skulle uppskatta om ngn som köpt en kommenterar den här på forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oliver28 0 Postad 6 Juni , 2006 hej Jag har min 56 en tid nu och är nöjd med den så långt. Har en 80 hp yamaha på den och man ska nog inte köpa den med mindre motor. Känns välbyggd och med bra finish. Kapellet fungerar bra, är snyggt på och hyfsat bra att ta av och på. Är min första båt så har inte så mycket erfarenhet, men är nöjd med köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mli2 0 Postad 11 Februari , 2007 Hej Vi är intresserade av att köpa en Yamarin 56 SC. Den har egentligen allt vi är ute efter. Det enda som gör att vi tvekar är att jag tycker de dragit pulpeten väl långt bak förbi stolarna. Det är svårt att ta sig ut från förarplatsen åt babord, utan man måste kliva ut mellan stolarna. Jag inbillar mig att man vill kliva ut på babordsidan om man snabbt vill ta sig fram i båten tex då man angör bryggan. Men det kanske är en vanesak? Vi skulle behöva lite åsikter från er som har en Yamarin 56 SC. Upplever ni det som ett problem att pulpeten är konstruerad som den är? Har ni några andra synpunkter på båten? Hälsningar mli2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 12 Februari , 2007 Hejsan! Om pulpeten, ja. Det är sant att man går in mellan stolarna när man sätter sig, vilket kan kännas lite bökigt först, men man vänjer sig snabbt med detta. När man närmar sig hamn eller dyl så är det lättare att ställa sig upp och köra stående bakom stolen, så kan man rusa fram om det behövs för att ta emot. Detta är priset för en synnerligen väl skyddande vindruta, man känner knappt fartvinden ens i över 35 knop. Vill man ha en båt som är lättare att stiga i och ur stolarna, så finns ju nya 56CC. Den har stolarna ännu närmare varann, men pulpeten är inte dragen lika långt bakåt på sidorna, så där stiger man in och ur åt sidorna. Vindrutan på denna är dock inte lika strömlinjeformad, och skyddar ej heller lika bra från sidorna. Förövrigt kan jag säga att SC:n är väldigt trevlig och väl planerad. T ex trappsteget framför pulpeten är jättebra när man ligger med sidan mot bryggan. Båten tål också hård körning, har provat 30 knop i 2m vågor, vilken känsla! Bara att stå och hålla i räcket runt vindrutan och gasa! Beträffande motorer så är 60hk för lite för den båten, 80hk räcker bra, men 100hk är perfekt! Bensinförbrukningen är nästan samma för 80 och 100hk, det är ju samma motor. Om jag ska nämna något som jag saknar så är det trimplan, som också är på inköpslistan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mli2 0 Postad 12 Februari , 2007 Ett bra sätt detta att få synpunkter innan man gör affär. Lika bra att fortsätta på den inslagna vägen..... Vi har två båtar idag. En mindre styrpulpet och en hardtop. Styrpulpet-båten använder vi till vattenskidåkning , lite (nät)fiske och kortare utflykter. Hardtop-båten när vi ska lite längre och vill sitta vindskyddat. Min tanke är att sälja dessa och försöka hitta en båt som har både styrbulpetens öppna planlösning och erbjuder vindskydd. Gärna för flera personer. Har kikat lite på olika Bow-rider (tex Yamarin 53 BR, Bella 530 Excel) men tycker Yamarin 56 SC ligger närmast våra önskemål. Vad som tilltalar oss är den stora skyddande pulpeten som även borde ge dem som sitter i aktersoffan visst vindskydd. Eller?? Den fria durkytan i fören borde fungera bra om man ska lägga ut några nät eller fiska lite med kastspö. Är vi rätt ute? Finns det några andra tips? Hälsningar mli2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 13 Februari , 2007 Hejsan! Haha, det där lät som jag skulle ha skrivit det själv för ett år sedan. Bytte nämligen mina två båtar, en mindre pulpetbåt och en HT till 56 SC:n. Man sitter faktiskt lika skyddad i SC:n som i en HT. Det är bara om du har grejor liggande där fram som kan bli blöta. Bakom pulpeten är det bra skydd, och man kan ju ha en väska eller tvä framför fötterna inne i pulpeten, om de inte tål alls vatten. Och ja, vindrutan skyddar dem som sitter där bak också jättebra. Hård sidvind sprätter ju förstås vatten på dem ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mli2 0 Postad 13 Februari , 2007 Halloj Patriq Tackar så mycket för synpunkterna. Jag har reserverat en 2006:a demo-båt till och med torsdag som de säljer till rätt pris. Iallafall om man ska tro försäljaren .Det blir väl några sömnlösa nätter men det lutar åt att vi slår till. Denna båt har en 80-hästare. 100 hk är kanske det perfekta som du säger, men jag hoppas det blir bra med 80 oxå. Det är egentligen bara det där med att pulpeten förhindrar in/ut-passage ut mot båten som stör lite. Annars tycker jag båten verkar perfekt för oss. Men du har säkert rätt i att man snabbt vänjer sig att kliva in/ut mellan stolarna. Ser på din sjöbod att du hade lite bekymmer med din båt första båt. Är det något speciellt man ska vara uppmärksam på? Hur noga måste man vara att plocka undan dynorna i båten? Vi kommer att ha båten i stugan på somrarna och om jag känner mig själv rätt så finns det risk att vi ibland glömmer plocka undan dem på kvällen. Är det katastrof om det regnar på dem? Får lite olika besked från försäljare på den punkten. Vissa säger att man alltid måste ta bort dem. Annars torkar de inte upp på hela sommaren. Andra säger att de skyddas av en plast under tyget så det är ingen fara. Vad är din åsikt? Har du kapell till din båt. Överväger att inte köpa kapellet. Inte nu iallafall. Men det klart, om kapellet går snabbt att sätta upp så är ju pulpet, stolar och akterdynor under tak på en gång. Dessutom är det ju bra att ha om man blir överraskad av regn. Vi får se vad man kommer fram till under de sömnlösa nätterna. Kanske blir det affär på torsdag. /mli2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 14 Februari , 2007 Hej! Undrar vad rätt pris är ;-) Kan berätta att jag betalade 18000e för min i juni 2006, med 80hk alltså. Den andra gav jag 18200e för i augusti, med 100hk (demo-motor, körd 7h). Ang felen på första båten så svarade jag på ditt pm. Kom det aldrig fram? Hur som helst, jag har inget att dölja: Första båten hade en del små missar som återförsäljaren gjort, t ex: -Bågen runt vindrutan lös -Ratten lös -Gasreglagets kåpa var fast endast i underkant -För litet batteri monterat -Handbok saknades Sen var det även sånt som de missat på fabriken, t ex: -Akterbänkens gångjärnskruvar dragna för hårt, så gängan var sönder i glasfibret -Lanternornas strömbrytare trasig och fel kopplad -Handskfackets låscylinder roterade i hålet, gick att öppna med glasspinne -Muttrar på varv- och hastighetsmätare, gasrelage osv. vibrerade loss -Gelcoat sprickor i ankarboxen Felen var ju inte hela världen, men återförsäljaren tyckte att de hörde till i en glasfiberbåt, vilket jag inte tyckte, så jag hävde hela affären, och gick till en annan handlare i stället. Liknande fel fanns också på andra båten. Skillnaden var bara att handlaren var av samma åsikt som jag, att de hör inte till i en båt av den prisklassen, och ska absolut åtgärdas. Även tillverkaren var av samma åsikt. Dynorna har jag bara haft på plats vid längre utflykter. Vatten tål de väl, men jag vill inte ha måsskit på dem. Oftast är det bara jag och frugan som åker med båten, så de behövs helt enkelt inte. Tillfälliga gäster får sitta utan dynor, vi har ett par lösa sittunderlag med i båten om det behövs. Kapell har jag inte. Det var egentligen en orsak varför jag bytte bort HT:n, jag tröttnade att hålla på med våta, mögliga, måsskitiga kapell. Om det regnar så immar allt igen i alla fall, så man kan ändå inte köra med kapellet uppe. Om jag måste köra i ösregn är det regnrock som gäller ;-) Kapellfacket är dessutom bra att ha paddel och metspön i. Förstår att du ligger sömnlös, det gjorde jag också. Skulle ändå inte ha köpt en ny likadan båt om jag inte skulle ha tyckt att det var den bästa båten för oss. Förresten, en sak till, som jag nästan glömde. Det gäller väl säkert alla båtar förresten. Sportratten som sitter orginal, är dålig. Det går helt enkelt inte att montera den så att den sitter rakt när man kör rakt. Trimläge, hastighet, vind, lastning osv påverkar mittläget /- 90 grader. Det upplevde jag så pass irriterande, att jag bytte till en symmetrisk 6-ekrad ratt. Det blev jättebra! Bifogar en bild där den syns. Lycka till med båtköpet! Senast ändrad av Patriq | 14 februari 2007 | 15:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oliver28 0 Postad 14 Februari , 2007 Heej! Vi har en Yamarin 56 Sc och jag tycker att det är en perfekt båt! Man kan till och med sova i den......Om man har en solbedd..... Bli gärna medlem i Yamarin-Klubben! Oliver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mli2 0 Postad 14 Februari , 2007 Rätt pris enligt min försäljare är SEK 198900. Blir väl ca 22100e. Mitt fantastiska erbjudende verkar inte vara så bra ändå. Inte med finska mått iallafall. Listpriset enligt Yamahacenters katalog 2007 är SEK 227800 (ca 24500e) så lite har de ju satt ner den. Man kanske skulle åka över och köpa den i Vasa. Det blir ju en fin premiärtur att åka tillbaka till Skellefteå där vi bor. Något PM har aldrig kommit fram så tack för tipsen. Det blir till att undersöka båten med förstoringsglas imorgon. Måsskit på kapell kan jag allt om. Framförallt under blåbärssäsongen. Den får så härligt rinnande konsistens och så vacker blå färg! Skämt o sido, vi kommer antagligen att skippa kapellet oxå. Framförallt eftersom vi ska ha båten som stugbåt. Då vill man snabbt kunna ta sig iväg utan att behöva kämpa med ett kapell. Bra ide att använda kapellgaraget till paddeln, kastspön och sånt. Vi får se hur det går imorgon, men jag ska allt påpeka vad priset är på andra sidan Bottenviken. Hälsningar mli2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 15 Februari , 2007 Det var som attan! Så nettopriset för en demo-båt i Sverige är mer är bruttopriset för en ny i Finland... Se linken till prislistan! Paketpris 2007 med F80 22020e, och du kan räkna med ca 15% rabatt vid kontant köp utan inbyte. Och då är allt sprillans nytt. Det skulle verkligen löna sig att hämta båtarna härifrån, det tar ju bara 2-3h att köra över den där lilla viken... ;-) Å andra sidan så är bilarna betydligt billigare i Sverige så det är nog alldeles rätt åt er att ni betalar motsvarande mer för båtarna! :-D Återförsäljaren i Vasa kan jag inte rekommendera av ovannämnd orsak, men i stället rekommenderar jag Nymotors i Jakobstad, varifrån även PatricS här på forumet uppger ha hämtat sin båt till Umeå. Lycka till med prutandet! http://www.yamarin.com/Portals/4/Hinnastot/Yamarin_Hinnasto_07_kevyt.pdf Senast ändrad av Patriq | 15 februari 2007 | 08:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mli2 0 Postad 15 Februari , 2007 Ett officiellt tack till Vasa-Patriq för alla tips. Jag har en rykande färsk offert från Nymotors i min hand. Den är närmare SEK 30000 lägre än det pris jag fått på demo-båten från 2006. Hur kan det vara så stor skillnad? Är det någon skillnad på utrustningen (mätare, reglage, dynor)? Kommer det till någon avgift när jag tar in den i Sverige? Blir det bekymmer vid eventuella garanti-åtaganden? Detta måste undersökas. Återkommer .... /mli2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 3 Mars , 2007 Hittade en test i en Norsk tidning. YAMARIN 56SC: Meget pluss for fiks forbedring Publisert:01-sep-2006Yamarin kan lage gode skrog. Den nye modellen er intet unntak. Det er imidlertid innredningen som gjør at vi trekker frem superlativene. Yamarin har med enkle grep gjort konsollbåten til en fornuftig bruksbåt. Vi har lenge mast på Yamarin for å få litt mer spenst og preg over de forskjellige modellene. Det har vært vel mye steril plast, spesielt på dashbordet. Nå er alt så meget bedre, selv om vi ikke er overvettes begeistret for ”karbon-look”. http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,258&Language=no-NO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mli2 0 Postad 30 Augusti , 2007 Då var första sommaren med 56:an slut. (Det blev affär i Jakobstad) Båten uppfyller alla förväntningar men vi har bestämt oss för att satsa på ett kapell (som vi tyvärr snålade in på vid köpet i våras). Är det någon som har erfarenheter av efterhandmontering av kapell på en Yamarin 56 SC eller efterhandsmontering i allmänhet? Hälsningar mli2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Augusti , 2007 mli2, Att montera själv olika tilbehör kan ofta bli bättre än om handlaren gör det. De har bråttom och kan slarva en del (vet av egen erfarenhet). Skall jag nån gång köpa en splitterny båt igen så monterar jag kapell, bord, stolar, dynornas tryckknappar osv själv. Det som blev gjort på min båt av handlaren fick jag göra om en del för det var antingen slarvigt gjort eller så lossande saker senare. Har en Yamarin 5820 (58BR) och att t ex montera kapellet på en sån båt är inga större svårigheter. Bara att vara noga och ha tålamod (vilket handlarna sällan har varken det ena eller andra av åtminstone på vårkanten). Instruktioner hur kapellet skulle monteras följde med i mitt fall i alla fall. Man får se upp när man borrar i gelcoaten och skall dra fast skruvar för kapellet (t ex norska knappen som de små cylindriska kapellfästena kallas). Borrar man för små hål och försöker dra i en skruv så spricker gelcoaten ganska lätt, så var noga med sånt. /Bo Senast ändrad av bossee | 30 augusti 2007 | 22:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gofastaway 0 Postad 31 Augusti , 2007 Jepp, tillbehör monterar även jag själv hädanefter. Köpte ny båt i år och fick lite originaltillbehör monterade. Känns som de har stressat igenom monteringsjobben, allt får jag göra om. Så köper jag någon mer ny båt så skall jag göra ALLT själv. För då blir det ordentligt gjort och som JAG vill ha det. *det var ingen Yamarin, men det spelar ingen roll i sammanhanget. Senast ändrad av gofastaway | 31 augusti 2007 | 07:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 31 Augusti , 2007 Hej! Mli2 - Berätta! Körde ni över båten hem från Jakobstad? Hur gick det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mli2 0 Postad 31 Augusti , 2007 Hej Nej, vi fegade ur på att köra båt tvärs över pölen. Det blev bil och trailer runt. (Då blev dessutom kära hustru glad eftersom hon fick tillbringa en hel dag på Ikea i Haparanda medan jag körde vidare ner till Jakobstad och tillbaka.) Inbillar mig att jag gjort en bra affär. Båt -07, Yamaha F80 -07, motorlås och köljärn för 19200 euro. Betydligt billigare än de priser jag fick i Sverige. Det är inga problem att hämta in den till Sverige. Har kollat både med Tullverket och Skatteverket. Tullverket säger att det inte är en tullfråga så där är det grönt. Vad gäller skatt (moms) så fick jag ett skriftligt svar att för nya båtar under 7.5m så erlägger man mervärdesskatt i det land man gör köpet. Det var alltså bara att rulla hem båten. Nymotors i Jakobstad har gjort ett seriöst intryck. Hade problem med tankmätaren då jag kom hem. (Den visade full hela tiden. Det vore ju bra om det var sant, men det var det inte) Eftersom det var långt tillbaka till återförsäljaren kände man sig lite orolig ett tag. Jag ville ju ogärna åka till min lokala Yamaha-försäljare med svansen mellan benen. Men service-teknikern på Nymotors ringde upp mig och hjälpte mig på traven. Det visade sig vara en jord-kabel som lossnat under instrumentpanelen så det var snabbt åtgärdat då man väl hittat felet. Sedan kan man ju tycka att Yamarin-fabriken borde ha hittat ett sådant fel vid deras slutkontroll. Slutsatsen är att man kan göra en bra affär om man handlar i Finland, men en del av vinsten kan förvisso ryka på Ikea i Haparanda ... /mli2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser