kjellson 0 Postad 18 Mars , 2006 Som relativt nybliven båtägare har jag några frågor:* Jag har hittat små (runt 1 mm) gropar på fribord här och där. De ser ganska ofarliga ut och det finns ingen deformering/knackskillnad i glasfibern i övrigt. Vad göra? Måla med gelcoat eller bara vaxa rikligt? Båten seglar i saltvatten (gbg).* Min vattentank (ingjuten ovan kölsvinet) tömde jag så gott jag kunde med handpumpen, men såg nu att det sitter en dyvika längst ner på kölen, babord akter. Är det någon annan misilägare som vet om denna dyvika går till just färskvattentanken eller vad är det för nåt? Har jag sabbat något nu genom att låta ev vatten frysa där?* Sittbrunnen är välbehållen mahogny men jag såg vid nyligen att det uppstått en väldigt ljus rand vid ett luckgångjärn. Kan någon förklara vad detta kan vara. Färgen är alltså ljusgul och jag funderar på lämplig åtgärd.* Gamla såpade golv reser ju sig efter en skada med nytt såpavatten, finns det nåt liknande knep för små hack i mahogny? Tacksam för goda råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 528 Postad 18 Mars , 2006 Jag svarar på plast-delen. Andra får svara på det andra. Om det bara handlar om 1 mm djupa gropar, eller 1 mm breda, skulle jag bara vaxa på och strunta i det. Det är mycket svårt att få så lite gelcoat att fastna på så liten yta och svårt att få det att få samma färg. Du har med största sannolikhet ingen påverkan på funktionen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 23 Mars , 2006 En kompis till mig hade vatten i rodret,som han löste på det sättet, att han på hösten borrade två små hål i botten på rodret, sedan tätade han hålen på våren.På detta sätt slapp han sprängning,sa han.Låter förnuftigt tycker jag.Detta va ett tips som kan diskuteras.Kom igen nu ,,,fler tips tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 23 Mars , 2006 - Instämmer med föregående angående groparna. Vaxa på bara! - Angående dyvikan, se mitt mailsvar. - Väldigt ljus rand, tja det kan vara solblekt mahogny eller så kan det vara fukt som gjort att lacken släppt. Det märker du när du mattslipar lacken i vår. Om den bara är solblekt är det ingen fara, om det är fukt bör du demontera luckan och täta om. Om det är sittbrunnsluckorna är det en problemkonstruktion där vatten gärna stannar kvar i dräneringsrännorna i mahogny om de inte är ordentligt behandlade har jag märkt. I år skall jag smeta epoxy och fernissa i rännorna, eventuell kvarvarande fukt får torka inåt i båten. - Fuktad trasa i bommul som läggs över skadan och sedan värms med en lödkolv skall göra så att tryckskador reser sig. Annars har Le Tonkinois ett transparent linoljespackel, det blir bra men kan kräva en hel del spacklingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser