Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Absolutfalk

sötvattenkylning, Martec eller Volvo orginal? Garanti?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är lite inne på att köpa en ny båt och har kommit fram till att sötvattenkylning är ju bra att ha på västkusten.

 

Motorn är en volvo penta 4,3 225hk gxi mpi och är helt ny. Min fråga då är om man ska lägga 20000kr på volvo penta orginal eller 10000kr på ett Martec? Är det någon skillnad på dom kvalitetsmässigt och hur blir det med den här två årsgarantin man får från volvo? Har man någon garanti från Martec ifallom det skulle hända något pga deras system?

 

Vet att det ska gå att få sötvattenkylning fabriksmonterat, men inte hos Chaparral... ;(

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Volvo Penta är alltid Volvo Penta. Medan Martec är bra men inte i klass med Volvo Penta. Du betalar givetvis för namnet men du får också (garanterat) rätt prylar monterade. Brasklapp, fast en del av delarna går också att få tag i på en så kallade öppna marknaden.

Skulle det sedan uppstå problem, vilken man givetvis aldrig önskar sig, är det ganska tryggt att betalat dom extra tusenlapparna. För det är svårt för Penta att krypa ur sitt garantiåtagande. Medan det kan (blir) ett tjöt mellan dig och Penta kontra Martex vem eller vad som egentligen är det ursprungliga felet och du förlorar garanterat alltid.

Nej, skall du göra en så stor investering, spara inte på marginalerna! Se till att få en riktig garanti inte flera garantier på samma sak, dvs motorn. Ifall fan skulle vara ute så blir det som du sparade väldigt dyrt för dig.

Du frågade ifall Martec har garanti på sitt system. Givetvis har de detta men hur är det med resten ifall motorn skär för att det blivit fel på den viktigaste förutsättning för att kunna köra med motorn? Jag tror inte det behövs så mycket mer diskussion/argumentation om vad som är bäst och billigast vid nymontering. Vid konventeringar är det en annan sak. I dessa fallen har man oftast ändå inte någon motor och driftsgaranti att ta hänsyn till. Lycka till med båt och motorköp/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När Volvo penta körde kampanj på bensinmotorer för en tid sedan kostade tillvalen följande

 

Duopropp 7.500:-

Färskvattenkylning 9.995:-

Insprutning istället för förgasare 14.950:-

 

Det säger lite om vad du borde få betala om båttillverkaren skulle vilja montera en sötvattenkyld motor direkt istället för att eftermontera.

Varför kan inte en Chaparall montera sötvattenkylning som tillval?

Ett alternativ är ju att välja en annan båttillverkare...

 

H

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När körde dom den kampanjen? Går det att få till dom priserna nu med?

 

Chaparral säljer 93% av sina båtar i USA och där vill dom inte ha sötvattenkylning... Därför så vill dom inte leverera med sötvattenkylning... Tyvärr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tillverkare som inte vill sätta in en motor vilken har färskvattenkylning är inte seriös. Eller är det så att prylarna har rasat inom en 10-års period. För det är väl frågan om en sådan så kallad muskelbåt?/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kampanjen gällde tom 2005-12-16 och priserna jag skrev var merkostnaden för respektive tillval endast i samband med köp av en ny drivlina.

Baspriset för en 4,3GL var i kampanjen 85.700:- ( ord 107.600:- )

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...