Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Myggbetet

Landströmscentral

Rekommendera Poster

All pratar om att det är så komplicerat med landströmscentral och så vidare. Om jag köper en landströmscentral med jordfelsbrytar och säkringar och bara ska använda den till att sätta i batteriladdaren och eventuellt kylskåpet i den och alltsp inte koppla ihp den med båtens 12 V system så måste det ju vara precis samma sak som att jag drar en skarvkabel från en elstolpe och har batteriladdaren sitter i den. Aöötså behöver ag inte bry mej om alla prat om att koppla nolla och jord omvänt o så vidare i mitt fall? eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort precis som du förklarade och det funkar skitbra. Det förenklade båtlivet betydligt.Bara att koppla in tv,kaffekokare,batteriladdare,cupevärmare våffelljärn,bordsgrill, eller vad du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker heller inte att det ska vara så komplicerat.

 

Sålänge man ger katten i att skruva fast skyddsjorden någonstans i båten utan håller 220V installationen helt separerad. Då slipper man allt trassel med krypströmmar och el-korrosion.

 

De flesta nyare elapparater ansluts med ojordad propp med bara två stift eftersom de är dubbelisolerade. Dvs gjorda så det är praktiskt taget omöjligt att en lossnad kabel internt kan ge farlig spänning på fel ställe.

 

En jordfelsbrytare ska man ha i alla fall, rätt som det är så kopplar man in en äldre apparater som t ex har jordat metallhölje. Är det fel på apparaten så slår brytaren ifrån direkt.

 

All 220V installation ombord ska vara gjord med treledarsystem dvs nolla(blå), fas(svart eller brun) och skyddsjord(gröngul).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dom svaren. Visst ska man ha respekt för 220V men i vissa tidigare trådar har det ju nästan låtit som att det är förenat med livsfara att ens tänka tanken så skönt att höra att man inte behöver vara rädd längre smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...