Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Rige-Per

Överlevnad.

Rekommendera Poster

Det propageras våldsamt för flytvästen och det är ju i och för sig bra. Enligt min åsikt så har en annan del kommit i helt skymundan för flytvästkampanjen och det är: STANNA I BÅTEN, till varje pris. Sela, surra, kedja gör vad som helst, men STANNA KVAR I BÅTEN. Stanna tills det står helt klart att den sjunker (om det nu går så långt). Går du överbord i halvdåligt väder och den övriga besättningen inte får vänt båten och hittar dej på en gång är det troligt att du dör med flytväst på. Det krävs en synnerligen van och kompetent besättning att lägga upp ett korrekt sökmönster för att hitta dej innan kylan har gjort sitt. Är vädret riktigt dåligt (storm) så behövs inte kylan. DU DRUNKNAR MED FYTVÄST PÅ. Det tar lite tid, men du drunknar i den brytande sjön. Förr eller senare.

Summa summarium: Bär din flytväst, det ökar dina chanser, men se till att den inte kommer till användning genom att till varje pris STANNA KVAR I BÅTEN. Skulle du ändå gå överbord så är det då som flytvästen är guld värd. Den köper dej tid och ökar dina chanser. Kom bara ihåg att den inte köper dej obegränsat med tid.

M.v.h. Rige-Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske bättre då att göra som de äldre skärgårdsborna,strunta i att lära sig simma.Då slipper man pinasså länge.smiley-innocent.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enklaste sättet att inte trilla ur båten samt att inte behöva testa om flytvästen räcker för överlevnad är att aldrig kliva i båten från första början. Men man måste ju våga leva livet med! 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min 12 åring undrade varför jag hade flytväst när jag faktiskt kan simma...

Första svaret var solklart Då har jag kraft att hjälpa Er om något händer

Det andra svaret var lite grymmare men det fanns en poäng i det Det blir lättare att hitta kroppen om något händer...

Fast starten i tråden känns lite som att Du skall inte ha bilbälte för det blir problem om det börjar att brinna eller om Du kör i vattnet.

Man kan faktiskt trilla i sjön när det är 21 grader i vattnet i en lugn insjö också och då är nog västen bra att ha i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inte mej veterligt men hur många är det som RAMLAR överbord ändå

trots att det inte har propagerats för det. Om inte mitt inlägg var tydligt nog så menade jag att man ska se till att man blir kvar i båten under normal segling och då speciellt i hårt väder. Själv har jag löst bägge problemen med en flytväst med integrerad säkerhetssele. Dessutom har jag ett par extra selar med tillhörande stroppar ombord. Jag seglar nästan alltid solo med autopilot och då har stanna kvar i båten allra högsta prioritet. Ingen som kommer och hämtar mej inte.

M.v.h. Rige-Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart att man ska ha väst och det avslutar jag mitt inlägg med också. Läs gärna mitt svar till sjorovaren.

M.v.h. Rige-Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...