iceman356 1 Postad 17 Mars , 2006 Hej. Är det någon som vet vad man skall annvända för martial när man blästrar aluminium ? plastkulor eller vad finns det ?? Funderar på att försöka blästra mitt 100A drev för det är så rackarns svårt att komma åt att slipa på vissa ställen. Mycket tacksam för tips och ideer. //Tomas (sthlm) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 17 Mars , 2006 Vad jag hört är aluminium fö mjukt för att blästras....jag för ordrar nog slipning trots allt....men är inte helt säker...dumt att chansa... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 17 Mars , 2006 Riktigt skonsamt blir det med krossade nötskal... Används bla till flygmotorer. Så länge det inte är metaliskt (galvanisk korr av rester) spelar det kanske inte så stor roll om man är försiktig?! /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jalmar 0 Postad 17 Mars , 2006 Glas blästring är en alldeles ypperlig metod för aluminium. Har själv blästrat motordelar på det viset /jalmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 18 Mars , 2006 Funkar det att blästra med Aluminiumsilikat från biltema eller ?? //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 18 Mars , 2006 Nu har jag hittat lösningen på blästring i alla fall. Men jag vet inte vad det kostar ännu. http://www.freezit.se/ //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stje 0 Postad 26 April , 2010 Varför kan man inte använda sig av vanlig filtersand för blästring?? Jag håller på med ett aluminiumprojekt där jag behöver blästra runt hål i skrovet innan jag fyller dessa med Alutite. Är det fel sand på aluminium?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZAP_80 0 Postad 26 April , 2010 Funkar med vilket blästermedel som helst på Alu. MEN valet av sand påverkar hur grov ytan du vill ha så klart. Sen är det trycket och munstycke som man får ställa in så att plåten inte slår sig när du blästrar på tunn Alu-plåt tex... Några blästermedel Garnet, Ollevisand, alusillicat etc etc... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 26 April , 2010 Har köpt bläster medel på Biltema, fungerar bra. Även vanlig blästersand fungerar bra. Mjukt och mjukt, beror på hur man blästrar. Tvätta bort så mycket olja/skit som möjligt så går det som en dans. Sen etsprimer, grundfärg, toplack, klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 26 April , 2010 Har hört att man skall vara lite försiktig med vanlig billig blästersand eftersom den kan innehålla föroreningar som ger korrosion. Själv blästrade jag ett drev med Al-silikat från Biltema. Fungerade perfekt! Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser