Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Mr-Flipper

Vilket motor/motorstyrka är bäst för en Flipper 575Ht -93?

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har köpt en Flipper 575-Ht -93 utan motor, och nu så undrar jag lite vilken sorts motor jag ska hänga på?

Ska man ta en tvåtaktare, eller en fyrtaktare?

Vilken motorstorlek?

Själv så funderar jag på en 70Hk eller en 90Hk?

Är det någon som vet vilken motortillverkare som har dom tystaste och bränslesnålaste modellerna?

Ha det så bra!

Mvh Mr-Flipper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns hur många inlägg som helst här i MG där för-/nackdelar med 2-takt/4-taktmotorer och om olika märken diskuteras. Lägg lite tid och studera dessa inlägg. Därför tänker jag inte råda dig i den frågan.

Jag har själv en Flipper 575:a och om jag inte minns fel är 575:an godkänd för max 80 hk (tror det står så i min broschyr), men jag vet att många rekommenderar 90 hk.

Själv har jag en Yammaha 80 hk fyrtaktare på min och trivs alldeles utmärkt med den. Tyst, snål och rykfri.

Vi är oftast två i båten. Toppfart ligger kring 33-34 knop (mätt med GPS) beroende lite på förutsättningarna. Behaglig marschfart ligger på ca 25-26 knop.

Jag hade tidigare en Mercury-motor (mörker-i-motor) 80 hk tvåtakt - ett spottande, rykande, törstigt och bullrande as. Likvärdiga prestanda med den trots dess ca 45 kg lättare vikt, men det berodde kanske på att den var allmänt trött.

Lycka till med motorköp och din nya båt. Du kommer säkert trivas med den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Ny el beg motor?

Vill du ha lite tystare och bränslesnål motor så välj om möjligt en ny 2-takt direktinsprutad eller en 4-takt EFI.

Evinrude E-tech 75 el 90 hk DFI. Tohatsu 70 el 90 TLDI kanske kan vara nåt också men jag har för mig de är lite högljudda och så har de CARB 2 Star märkning bara.

Yamaha F80 EFI (kom med EFI till säsongen 2005, före dess hade den förgasare) skulle nog vara mitt förstahandsval (dock rätt dyr).

Suzuki DF70 (EFI) är nog också en motor som bör passa bra. Finns även Johnson 70 hk 4-takt som är samma motor dvs en Suzuki fast vit (Evinrude hade även en sådan 4-takt med blå kåpa ett tag).

Mercury 80 EFI 4-takt kan ju vara nåt att kolla in också.

Bland 2-takt förgasarmotorer är Yamaha 70 el 90 hk säkra kort. Deras 90 hk är väldigt lätt, endast 120 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv precis köpt en Suzuki DF90 -06, kolla på Blocket på Suzuki, tror inte du hittar billigare 4-taktare än dessa!

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har sett de här Suzuki som annonseras på Blocket. Thomas, du skall montera din Suzuki DF90 4-takt själv antar jag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Prova motorn först innan Du köper en!!

Du hör då själv skilnaden mellan 2tvåtakt 4takt eller direktinsprutat 2takt.

Det är faktiskt en JÄTTE skilnad mellan dom.

Har själv en 75FFI 01 Evinrude som är bland dom tystaste och bensinsnål.

Jag skulle tippa att den hadde nog passat på din båt.

MVH

Paul

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Flipper 575HT sitter det en Suzuki DT140 monterad.

Är antagligen en för stor motor men båten går som en dröm med den på.

Över 40 knop som toppfart. och skön marshfart på 25-30.

DEt är en 140hk 2-taktare. Går lugnt och tyst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...