Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
vilgot

Stävstege till Bella 620

Rekommendera Poster

Hej

Jag/vi har ett problem när vi ligger vid strand och skall kliva upp i båten. Är det någon som har en lösning på detta då det blir högt, från botten sett, c:a 0.5 meter, och därefter upp i fören på båten. Vi har sett på olika stegar men dom går ju inte att fästa i fören på båten. Hur gör man ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan en sån här funka (säljs av Hjertmans): se bilden.

Jag har en sån på min Yamarin 5820.

Se bild på infästningen i fören i nästa inlägg.

/Bo

post-1495-1394234585,5189_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å så båten med de två infästningarna i fören.

/Bo

post-1495-1394234585,5501_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Bosse

Jag har sett hur du har gjort men problemet är att jag har större avtsånd mellan knaparna. Ett alternativ är (som vi har idag) att vi har en separat trappa under båten som gör att man kommer upp c:a 50-70 cm och sedan kan kliva upp på båten.

Jag skulle vilja ha en stege som hänger i knaparna eller som är fäst i båten på översidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Du kunde ju sätta dit en näbb i fören som du monterar en badstege under. Det brukar många segelbåtar ha men även en del motorbåtar.

Båtsystem har lite olika såna peke. Eller så låter du skräddarsy en till din båt hos nån som sysslar med rostfritt och köper en teleskopisk stege som du kan skjuta ihop och fälla in under peken.

Kolla Båtsystems hemsida och i menyn Geenakerpeke, sen längst ner på sidan du kommer till välj Titta in i vårt galleri och sist Peke motorbåt. Snyggt? Smaksak enl mitt tycke. Praktiskt? Troligen väldigt praktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjo,

Vilket bra båt val du gjort  14.gif\ Jag har en lika dan med en Yamaha150.

Jag vet vad du menar det är svårt att komma upp i fören när man står på botten. Jag har löst problemet kanska enkelt med en repstege som jag fäster i knaparna. Jag vet att det är primitivt men jag tycker att det är så fult med en näbb i fören.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...