Nitro 2 Postad 16 Mars , 2006 När Reine och jag förra hösten gjorde en kortare fiskeresa till Norge skattade vår värd över mina tandpetare till filéknivar. Jag som tyckte att jag hade både riktiga (Öberg) och vassa knivar med mig men de var både för korta och för mjuka för fiskarna. Vi fick låna värdens knivar som mer såg ut som samurajsvärd än knivar. Det som var det viktiga var att det gick verkligen att filéa fiskarna med dessa. I vintras åkte jag hem till Finland för att där köpa riktiga filéknivar, ack vad jag blev besviken, de var för korta och mjuka. Nu närmar sig våren och ånyo en fiskeresa till Norge och jag har inte hittat några knivar. Finns det någon av er storfiskare som känner till ifall det går att hitta riktiga här eller någonstans på nätet? Tacksam för all hjälp i sökandet. /skitfiske på er/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 16 Mars , 2006 Hej nitro jag har en finsk kniv som är suverän att filea med bladet är 19 cm. Fast ska du har filekniv för dom stora så finns det en kniv som dom kallar laxfilekniv den är som ett stort sväd ska höra med kommpisar var dom finns att köpa. snart helg igen och det blir abborre fiske som vanligt på vänern fisket är kanon nu på vänern efter abborre . MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 Mars , 2006 Tack Laxen! Men vi verkar ha lite olika referensramar. Jag hade med mig knivar vars blad var 260mm och dessa blev kallade tandpetare. Det är nog en sådan som du kallade svärd som jag är ute efter. Jag hittade några på nätet men det var köp från USA och jag är lite allergisk mot jänkare, sorry. Köper hellst från närmiljön. /tack i alla fall/NitroPs, skitfiske på dig! Jag är inte alls avundsjuk.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 17 Mars , 2006 Hej Nitro va ska du fiska val hehe . skämtosido den kniv jag menar av modell större har nog ett blad på ca 400 mm jag vet att dom brukar dela ut sånna på trolling tävlingar och dom ska vara bra att filea stora fiskar. jag har kommpisar som brukar åka till saltströmmen och fiska torsk och havskatt och det är ju fiskar på 20 kilo ofta ska höra med dom vad dom har för knivar . snart lördag abborren väntar MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trolling 0 Postad 19 Mars , 2006 Tjenare Laxöring! Du skrev att du skulle ut och fiska aborre på Vänern och att det var bra fiske där nu.Då undrar jag var på Vänern är detta?/ Mvh Trolling Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 19 Mars , 2006 Hej trolling nja vet inte om jag vill säga var storabborren finns Jo fisket vid sjötorpsviken och vidare norr ut från sjötorp men jag tror isen börjar ge sig norr om sjötorp. annars har fisket varit bra runtom torsö väst syd o ostsidan. MVH Laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Behn 0 Postad 19 Mars , 2006 HEJ PÅ ER STORFISKARE. File knivar, Enligt min åsikt så finn det två sorters knivar 1, Snygga utställningsknivar faktiskt mycke snygga och bra stål massor med förklaringar på varför just deras dyra knivar är helt oumbärliga och ett måste enligt vissa försäljare. 2, Ta en titt hos din fiskhandlare och se vad han använder för knivar jag skulle inte tro att ni hitta några utställnings knivar där utan några väl utvalda knivar kanske från NIMA av märket DICK med nylonhandtag bra stål och priset ca 100-150:- för en normal användare räcker dom en halv livstid, kolla även in ett bra skärpstål och lägg hellre pengar på ett bra sådant 500-700:- sen kommer nästa steg. Om man är ovan vid detta verktyg så fråga någon som arbetar antingen med kött eller fisk och be dom visa hur detta funkar för det är inte alltid så lätt som det ser ut. Och nu har vi en bra grund om nu skärbrädan är ok at börja filea. Ett tipps om du väger en torsk ska du få ut ca 40-45 procent benfri file om man inte är proffs då kan man få ut 49-50 procent om det är fin fisk som inte är mager. Men det är bara träning som gäller. masssor. Hoppas jag inte sårat någom nu För det är inte min mening. Samma sak gäller många som jagar t,ex. HA DE BRA OCH LYCKA TILL MED FISKE OCH FILEANDET. P,S Fileade ca 160 kg för några veckor sedan.det tar en stund att få upp farten nu när det inte blir varje vecka. En god skärpa är minst två tredjedelar av arbetet, för med slö kniv kan man inget gör mer än skära sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 20 Mars , 2006 Jag jobbar i fiskbranchen i Göteborgs Fiskhamn. Detta med längden på kniven är kraftigt överskattat. Vi som har som yrke att skära fisk använder inga samuraisvärd! På min firma köper vi finska knivar av märket Martiinii och inga som är längre än 19 cm. Om vi skall stycka eller filéa stortorsk ( 9 kg) eller skära lax ( 6 kg), använder vi oftast styckknivar avsedda för kött som vi slipar ner. De har en kraftigare klinga och är lättare att styra. Som tumregel kan man ha att ju vekare blad, ju sämre kniv. Samtidigt kan det vara lättare att få ett hyfsat resultat med ett mjukt blad om man inte är riktigt van. Men det bästa utfallet får man med ett hårt blad eftersom man har bättre kontroll på kniven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 11 April , 2006 Tack, för all hjälp. Jag har nästan hittat vad jag sökte. Det får räcka med dom. Jag får väl begränsa fisket till knivstorleken/skitfiske på er./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser