coke 2 Postad 15 Mars , 2006 Kommer i år att vara en till i familjen när vi är på sjön. Kommer att vara två vuxna och två barn! En dotter på 6 år och en nyfödd! Skulle gärna vilja ha tips, idèer, förslag och råd på saker man kan göra för att underlätta saker och ting ombord både för oss vuxna men även för barnen så klar! Båten är en Sel Queen 24 så det finns ju inte sådär jätte mycke utrymme men man måste ju göra det bästa av situationen! Tacksam för alla inlägg som kan hjälpa! MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Mars , 2006 Nyfödingen skall vara mätt och belåten och göra jungfruturen i fint väder utan häftiga svängar. Bilbarnstolen är en utmärkt lösning. För 6 åringen kanske en dvd kan vara något. Då blir man ju lite vuxen och Ni kan lägga lite krut på den nyfödda tills dess att han/hon inte verkar ha anlag för sjösjuka osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesh 0 Postad 15 Mars , 2006 Fäst barnet med en tamp i flytvästen så dom inte kan komma upp ur sittbrunnen. Napp fastsatt med snöre på flytvästen skadar inte heller! Lätt att hitta när den behövs. Rullnät för kojen om dom sover middag i salongen, så dom inte hamnar på durken. Det är aldrig för tidigt att ha med sitt barn i båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 15 Mars , 2006 Har lite funderingar på att montera in tv och dvd i båten men det verkar springa iväg vad det gäller kostnad! Funderar även på att köra min bärbara som tv men då blir problemet att man inte kan navigera och se tv samtidigt! Så jag vet inte riktigt hur man ska lösa detta! MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 15 Mars , 2006 Varför skulle du inte kunna navigera samtidigt? Tror att laptopen med ett tv-kort kan vara en bra lösning! Då finns ju spel, tv, dvdspelare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
claesh 0 Postad 15 Mars , 2006 Köp en NextBase, funkar klockrent för barnen. Har 2 killar, 4 & 9 år. Inte så dyrt, typ en full tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Mars , 2006 Bärbar dvd hamnar på 1300-2300:- men är värt varenda öre. Innan vi hade båt så hade vi den i bilen med 3 barn. Nu plötsligt var vi tvugna att stanna för att pappa och mamma ville.....! På några kan man koppla in tv spel. Nu kommer säkert några att förklara att det inte är bra för barn att bara titta på tv osv och det finns giuvetvis en poäng i det men faktum kvarstår. Det är din hobby och semester som har ett värde. Glöm inte det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Mars , 2006 Nu hann jag inte skriva Nextbase....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coke 2 Postad 15 Mars , 2006 Vad är Nextbase för något! Men om jag navigerar med den bärbara hur ska man då kunna kolla på tv/dvd samtidigt! Kan man koppla in en extern skärm på nå vis? Tänkte så att ungen kan sitta i ruffen o kolla på tv/dvd medans en annan använder bärbara att navigera på? Vad kan ett komplett set för tv kosta med allt som behövs? MVH/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Mars , 2006 Det är en dvd med spelaen inbyggd i skärmen som Du ser i min kommentar. Du hittar en sådan på bland annat www.siba.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 15 Mars , 2006 Eller också så navigerar man med papperskort när ungarna leker med datorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 15 Mars , 2006 Är det verkligen en bra lösning med bilbarnstol i båten ? Jämför med bärsele på bebisar, där rekomenderas det inte i båtar pga när man ramlar i vattnet är risken större att de drunknar än med bara flytväst. Blir det inte samma sak med en bilbarnstol ? Hur hinner man lossa barnet ur stolen om något ruskigt händer ? Hur får man plats med ett barn i flytväst i en bilbarnstol ? Intressant tråd, har själv funderingar hur jag skall göra med min nyfödda son till i sommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 16 Mars , 2006 Nä, det är ingen bra lösning men det är en lösning..! Se det som en tillfällig lösning precis som att barnet måste ligga i barnvagn en stund eller sita i stolen vid barnet för att Mamma eller Pappa skall hinna göra något annat. Alternativet så skall Du ha barnet ligga någonstans eler att någon förälder skall ha barnet i famn konstant. Det är ju givetvis inte bra om något händer men fundera på vad som kan hända och vad alternativen är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idefix 0 Postad 16 Mars , 2006 Sexåringen antar jag att du haft med tidigare i båten så hon kan rutinerna, så jag antar att frågan gäller minstingen. Jag har haft bebisar i båten dock mindre än din( 2 månader och nyfödd) En sex månader bebis kräver inte så mycket för att sysselsätta sig, så det med barnstolen tror jag fungerar när hon vill bara vill ligga och titta på. När de ville röra sig mer ordnade jag en plats på durken som jag skyddade från sol där de kunde ligga och kräla. I övrigt använde jag bärsele om de ville vara i famnen. Även på land var det bra att ha bärsele. När de skulle sova bäddade jag i ruffen, fixade lite så de inte skulle falla ned i durken, en väninna till mej löste detta genom att helt enkelt bädda på durken. Vi hade inte plats för någon barnvagn i båten vilket annars är ett alternativ när de ska sova. Mvh/Idefix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bating 0 Postad 16 Mars , 2006 Om du använder bilbarnstol/cykelstol som sitter fast i båten. Det är bra med leksaker som sitter fast med 1m långa tampar. Då kan dom kastas överbord hur många gånger som helst. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser