Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Spinspider

Bottenmålning inför sjösättning

Rekommendera Poster

Efter upptagningen av båten i höstas skrapade jag botten ren med en plastskrapa. Alla vackra havstulpaner försvann, och kvar blev en jämn yta ... som dock var svart och blå omvartannat. Antar att det var grundfärgen som syntes under resterna av bottenfärgen?!

- Måste nu botten slipas med slipmaskin också, eller sandpappras för hand, innan bottenmålningen? Dvs, hur ren måste ytan vara innan man lägger på nya lager bottenfärg?

- Och spelar det någon roll vilken bottenfärg jag använder, med tanke på att jag inte vet vilken bottenfärg som målades på förra året?

- Tips på miljövänliga bottenfärger för ostkusten?

Ovanstående är säkert ett uttjatat ämne, men som ny båtägare känner jag mig helt vilsen när det gäller detta ämne.

post-12209-1394234584,7011_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vilken bottenfärg du tänker måla med, vissa kräver primer på gammal bottenfärg etc, andra inte. Det är dock alltid en fördel om du våtslipar botten förs för att få den riktigt jämn och för maximal vidhäftning. 

Jag satt i ganska exakt samma sits och valde då att köra med Hempel Mille Light. Fördelar är att den kan målas på vilken bottenfärg som helst, att den är tillåten och att den fungerar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du inte vilken bottenfärg båten är målad med tidigare måste du lägga en primer mellan den gamla och nya bottenfärgen.Du behöver inte tvunget ta bort all gammal färg men du måsteva säker på att inget löst finns kvar innan du lägger på primern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dina vackra tulpaner lossnade förvånansvärt lätt så kan det ju vara så att båten din är målad med en självpolerande färg.  Om du blöter fingrarna och drar med dem på botten, blir de lätt färgade då?  Om båten är målad med den typen av färg så måste allt bort.  Du kan inte måla med en hård färg ovanpå en självpolerande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det miljövänliga bottenfärger för ostkusten? än tycker jag att då kan man lika gärna vara utan....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...