nuklex 0 Postad 15 Mars , 2006 Hur långt törrs man ge sig ut med en Bella620? jag har GPS plotter och sjökort. Inte för att jag har tänkt att åka nått längre men kul att få lite input från er som är lite mer erfarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Mars , 2006 Hur långt UT ?? Eller hur långt bort ?? ( hur stora vågor klarar jag av , och hur långt från land känner man sig säker och vad gör jag OM något går galet... var förberedd ) -Det ska DU avgöra själv !!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Mars , 2006 Åk inte längre än vad som känns komfortabelt. Lyssna noga på vädret först, i svag vind och sol kan man åka långt! I en Bella 620 kan man ju gasa hem ganska fort om vädret börjar dra ihop sig. Läs kortet och håll reda på var du är. Notera att GPSen är exakt inom något tiotal meter, men sjökortet kan vara handritat för 50-100 år sedan! Så avstånd till farligheter rekommenderas, själv har jag 500 m upp till en halv distans som marginal om jag inte ser grynnan 100% säkert och bara litar på GPSen. Min premiärtur med nyförvärvet i höstas var ut till Huvudskär. Man är inte så kaxig när man ser alla grynnor som finns att köra på och öppet hav utanför. Men visst är det skönt att vara ute! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 15 Mars , 2006 Inom sjökortets kanter, annars trillar du ner... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nuklex 0 Postad 15 Mars , 2006 Jag bor i uppsala så det e ju typ 40-50 distanser till stockholm så dit e det inga problem. Jag menar mer om man törs ge sig ut till tex åland eller nått sånt. jag har bara varit ut inomskärs och det e ju helt ok. Vi hade tänkt att åka till strängnäs i sommar och sen vidare till västrås. MVH Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 15 Mars , 2006 Ser vädret bra ut och sjögången är okey så ska du kunna klara dig utmärkt till åland, det är ca 30 distans öppet vatten dit. En VHF för skäkerhets skull i båten skulle jag rekomendera och sedan sunt förnuft så går det skäkert bra. I sista nummret av Praktiskt båtägande finna det en artikel om just att åka till åland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groucho 0 Postad 15 Mars , 2006 Saxat från annan tråd Alla minns val killarna fran Vastkusten som korde sin 18 fots Uttern med en 70 hp Mercury fran Lysekil, over Atlanten, genom Panama kanelen och upp till Alaska. Är det någon som vet var man kan läsa mer om den resan, appropå att åka långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 15 Mars , 2006 Hur långt som helst. Sven Yrvind seglade eka till England. Sjösäkerheten ligger till 90% hos skepparen, han kroknar innan båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Mars , 2006 Sökte gå in på hemsidan adventurearoundworld.nu om killarna som skulle köra jorden runt i en motorbåt, men den var borta. De blev tydligen ovänner när de kom till Alaska. Roy Karlsen som kanske var den som initierat projektet skulle fortsätta via Nordostpassagen, men jag har inte hör något om det. Kollade med ett par kompisar som hastigast men ingen viste något. Staffan Heimersson har en artikel i Aftonbladet Publicerad: 2001-04-22 http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,58314,00.html Det är som Lasse-L säger, båten klarar mer än man tror, det är besättningen som i regel är den svagaste punkten. Det finns visserligen några som köper en segelbåt och ger sig ut och seglar jorden runt direkt utan att ha seglat förut. De flesta av oss har nog börjat med att kajka runt i hemmaviken och utökat färderna längre och längre bort efterhand som man tillägnat sig kunskap och erfarehet. Att läsa förarbevis jär en bra gund även om färderna inte blir så långt utsträckta. en liten utvikning från ämnet. Jag hittade boken Gastens Hemliga Handbok på bibloteket. Den var inte så dum. Jag tror jag skall köpa ett antal ex och ge till min fru, mina bägge döttrar och den ena svärsonen, samt ha ett ex om bord i bibloteket för ev. gäster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 15 Mars , 2006 Åker du från svartklubben direkt över till Åland så är det inte långt alls över, men ha bra koll på vädret och se till att utrusta dej lite innan. En viss vana med båten är väl kanske också bra, Åland kanske man inte åker till första året med båten, kanske inte andra heller.. beror väl på hur man man är.. För övrigt så köpte jag Gastens hemliga handbok på Båtmässan, kostade bara 100:- där, rikgit bra faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser