Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Secalka

El i båten , tätt eller ventilerat?

Rekommendera Poster

Nu skall jag ge mig på att dra 12 volt till några dioder osv.

Har tänkt att lägga pvc-rör innanför innerlinen fram till platserna och där sätta en box på insidan för varje diod och koppla i boxen.

Skall boxen vara så tät som möjligt eller skall den vara ventilerad för att kontakter skall klara sig så länge som möjligt??

Samma fråga gäller för strömspridarplint, tätt eller ventilerat??

Båten går i sötvatten.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 alternativ: Antingen öppen kapsling där luften kan passera så att fukten ventileras bort eller en helt tät sådan där inte fukt kan tränga in. Det är svårare att åstadkomma en helt tät. Temperaturväxlingarna gör att luft lätt pumpas in och ut ur kapslingen om den inte är helt tät. Om du använder installationsmateriel avsedd för bilar är det inga problem med korrosion, det klarar sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätt med dräneringshål på lågpunkt brukar funka, fukten kommer alltid in som föregående skrev, gäller att få ut den också. Kladda i vaselin eller rostskyddsolja på anslutningar/metalldetaljer så håller det länge utan krypström.

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt, men RINNER neråt... sällan så varmt att man kan räkna med att det ångar bort, om det inte är felkopplat (eller MYCKET vatten i dosan).

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte mera på att dosan kommer att sitta bakom innerlinen, dvs inre skrovet och inte har möjlighet att få vatten på sig annat än att båten håller på att sjunka och när den sedan står i solen (som givetvis kommer) så ångar det av.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftens fuktighet kondenseras på ytor, vattendroppar bildas, dessa rinner neråt pga tyngdlagen. Finns det hål fortsätter det neråt...Hål upptill = rinner in, bättre okapslat isåfall (Erfarenhet från vägsidan!)

Gör som du vill, ingen granskar ;-)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som kommer ihåg eller kan formel för att räkna ut kabelarean  vid 12 volt till tex stereo som sitter 2,5 meter från batteriet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Satt just å bläddrade i boken ström ombord. Där finns svar på din fråga, du behöver även veta vad din radion förbrukar i watt för att kunna avgöra kabelarean.

 

Vad ja kan se så bhövs det ca 1.mm2 för att leda ca 55watt 2,5m

 

mvh Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en formel som bygger på 12V-spänning och ett spänningsfall på max 0,6V (5%):

Arean (i mm2) = 0,06xLxI   (L = ledningslängden i m; I = strömmen i A)

Ex: En stereo placerad 2,5 m från batteriet och som drar 5A kräver en area på 0,06x2,5x5 = 0,75 mm2

Det är inte helt lätt att bedöma strömförbrukningen hos en stereo eftersom den varierar med ljudet (framförallt basen). Kanske måste du mäta strömmen med din favoritlåt på?

Använd alltid minst 1,5 mm2 area.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar det räcker så. Om jag drar cirka 2 mm2 kabel så borde jag klara mig.

 

Tack & tack

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en annan formel som säger följande (tror att den kommer från boken Ström ombord)

 

0,0174 * A * L / 0,4

A = Strömstyrka

L = Ledningens längd fram och tillbaka ( i ditt fall 5 meter )

 

A = E / V

E = Effekt

V = Spänning

 

Ovan exempel borde bli (om 55W) följande

 

Area = 0,0174 * (55/12) * 5 / 0,4

Area = 0,0174 * 4,58 * 5 / 0,4

Area = 0,99615, avrundat uppåt blir det 1,5 mm2 kabel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilera, dock enbart på undersidan (samtidigt dränering). Bygger du in något som producerar värme behöver du ventilation både uppe och nere. Du har en fördel som kör i sötvatten, då slipper du saltbeläggning som kan orsaka krypströmmar.

 

   M.v.h. Rige-Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att kopplingarna sitte på insidan av en innerskrovet så kanske jag skall nöja mig med att löda i hop trådändarna och sätta en bit eltejp över. Det blir lite bök när en diod behöver bytas men det är ju en kalkylerad risk.

Vips så slapp jag boxar och elände....smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så slapp du också kontaktproblem och oxidering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om klistrett på el-tejpen torkar om några år .... då finns risken att det blir lite kortis !!!!

Klipp ledarna olika långa ( en lång och en kort) så minskar risken !!!!

 

EX

 

 

==========--- --==========================

====================--- --===================

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt är att löda, doppa skarven i klarlack, sen krympslang.

Det håller hur länge som helst. Metoden har jag använt på klena trådar vid reparation av biltelefon bl.a. i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra.

Det är bara det att jag skall fippla bakom innerlinen så jag tror inte att den operationen går vägen med mina feta fingrar och begränsade utymme!

Löda i hop dem och sedan, tja vaselin kanske??

Har Du något patent på att hindra kortis och krysptrömmer vid strömspridarplint??

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehm är det jag som inte fattar problemet riktigt?

Om man ska koppla 12V så varför inte använda vanliga press-kontakter. De vanliga som kläms ihop över kabeländen med tång och passar på 6.3 mm kontaktstift. Rätt utförda skarvar ger en gastät koppling.

 

Eller har andra här dåliga erfarenheter? Blir det korrosion som förstör kopplingen efter några säsonger i båten?

 

Typ de här på Claes Ohlson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att kopplingarna sitte på insidan av en innerskrovet så kanske jag skall nöja mig med att löda i hop trådändarna och sätta en bit eltejp över. Det blir lite bök när en diod behöver bytas men det är ju en kalkylerad risk.

Vips så slapp jag boxar och elände....

För ditt orginalproblem att sätta några lysdioder för att indikera något; skulle jag nog köpa en liten plastlåda. Sätta dioderna i borrade hål i lådan, valfritt löda eller kontaktklämma kopplingarna inuti och sedan borra några ventilationshål i den sidan som vetter nedåt.

Eltejp litar jag inte riktigt på i längden. Om du löder så klipp kablarna olika längd så skarvarna inte hamnar precis bredvid varandra. Då kan dom inte kan komma åt varandra oavsett vibrationer i båten.

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag skall säta in lysdiodslampor i innerlinen så man kan slå på dem när man är sen hem från fisket, se var man sätter fötterna osv. (Varmvitt eller rött ljus)

Så det är inga vanliga lysdioder och de skall inte sitta i låda.

Klämkontkter är jag tveksam till så jag siktar nog på att löda dem.

Dioderna blir att sitta ute fast under tak om Du förstår vad jag menar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall säta in lysdiodslampor i innerlinen så man kan slå på dem när man är sen hem från fisket, se var man sätter fötterna osv. (Varmvitt eller rött ljus)

Så det är inga vanliga lysdioder och de skall inte sitta i låda.

Klämkontkter är jag tveksam till så jag siktar nog på att löda dem.

Dioderna blir att sitta ute fast under tak om Du förstår vad jag menar.

 

OK, då är det nog bäst med lödning och eltejp. Eller eventuellt täcka skarvarna med krympslang.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eltape borde bannlysas i fasta installationer.

När man kommer tillbaks efter några år så är det kletigt och har släppt.

Ligger det i press kryper plasten igenom med kortslutning som risk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...